Tekniska krav
I dagsläget kan vi inte ansluta några nya organisationer. Nya användare på en redan ansluten organisation kan enbart läggas till om de redan har ID kort från Telia med e-legitimation. Vi kommer att införa inloggning med ID-kort från Skatteverket samt inloggning med BankID. Läs mer här.
Följande krävs:
- PC med Windows 10 eller 11.
- För att använda Kundwebben måste du antingen använda Microsoft Edge eller Google Chrome som webbläsare.
- E-legitimation från Telia, med en valfri kompatibel kortläsare. Obs, det är ej längre möjligt att beställa e-legitimation från Telia.
- Programvara Net iD Client (version 1.1.5), tillhandhålls av ISP.
- Webbläsare med aktiverat tillägg (version 1.2.0.0) för Net iD Client. Tillägget bör hämtas automatiskt vid installation av Net iD Client, om det inte sker går tillägget att ladda ner.
För teknisk information om den kommande lösningen med inloggning med ID-kort/e-legitimation från Skatteverket, läs mer här.
Testa den tekniska lösningen
Du kan testa Net iD Client via leverantörens webbplats:
Testa Net Id Client hos Pointsharp (nytt fönster)
Net iD Enterprise
Vissa organisationer använder sig av Net iD Enterprise sedan tidigare, och vill därför använda den programvaran istället för Net iD Client. Observera att det inte går att ha både Net iD Enterprise och Net iD Client installerade samtidigt. Aktivera Microsoft Edge Internet Explorer-mode och öppna kundwebben i det läget. När detta görs nyttjas Net iD Enterprise istället för Net iD Client och inget webbläsartillägg behövs.
Observera att leverantören av Net iD Enterprise håller på och avvecklar den produkten, de uppmanar därför användare att gå över till Net iD Client istället.
Kontakta oss
Har du tekniska frågor om Kundwebben eller vill föreslå en förbättring, kontakta IT-supporten.
it@isp.se