Gå till huvudinnehåll

Mot kringgående av sanktioner

Kringgående av sanktioner undergräver deras effektivitet. Alla EU:s sanktionsregimer innehåller ett generellt förbud mot att medvetet och avsiktligt delta i verksamhet vars syfte eller verkan är att kringgå de restriktiva åtgärderna. De sanktioner som införts mot Ryssland och Belarus skiljer sig mot övriga sanktionsregimer på så vis att dessa sanktionsförordningar även innehåller specifika bestämmelser avsedda att motverka kringgående. Bestämmelserna mot kringgående är i princip identiska i sanktionerna mot Belarus och sanktionerna mot Ryssland (se även Sanktioner avseende Ryssland och Ukraina).

Det generella förbudet mot att medvetet delta i verksamhet som syftar till att kringgå sanktionerna är mer omfattande i förhållande till Ryssland och Belarus än i andra sanktionsregimer. I sanktionerna mot Belarus inbegriper förbudet deltagande i verksamhet som syftar till att kringgå sanktionerna, ”utan att uppsåtligen eftersträva detta syfte eller denna verkan, men med medvetenhet om att sådant deltagande kan ha detta syfte eller denna verkan och med godtagande av en sådan möjlighet.”


I syfte att kringgå handelsrestriktioner mot Ryssland och Belarus importeras ofta produkter till Belarus med hjälp av nätverk av bolag och individer baserade i andra länder. Alla exportörer bör vara vaksamma på anskaffningsförsök, och extra försiktighet bör vidtas av exportörer som befattar sig med så kallade gemensamt högprioriterade produkter. Dessa produkter förtecknas i en List of common high priority items som tas fram gemensamt av EU, USA, Storbritannien och Japan. Listan motsvaras av bilaga XXX i Belarusförordningen och utgörs av produkter som har återfunnits i ryska militära system som påträffats på slagfältet i Ukraina, eller som är kritiska för utveckling, produktion eller användning av militära system. 

 

Extra försiktighet måste även vidtas vid export till länder som ingår i den Eurasiska ekonomiska unionen. Eurasiska unionen, EAEU, är en ekonomisk union för att skapa ett gemensamt ekonomiskt område och en tullunion mellan stater i Europa och Asien. Unionen består av grundarmedlemmarna Ryssland, Kazakstan och Belarus samt Armenien och Kirgizistan. Syftet med unionen är bland annat att produkter ska kunna röra sig fritt mellan dessa länder.

 

Artikel 8g

EU har i syfte att motverka kringgående via tredje land infört ett krav på en så kallad ”no Belarus clause” genom artikel 8g i Belarusförordningen. Artikeln innebär krav på europeiska företag att vid export till alla tredjeländer, utom ett antal utpekade partnerländer, avtalsmässigt förbjuda vidareexport till Belarus av ett antal produkttyper. Kravet på avtalsskrivning gäller för export av:

  • varor eller teknik som är lämpade för användning inom luftfart eller rymdindustrin (bilaga XVII till Belarusförordningen)
  • flygbränsle och bränsletillsatser (bilaga XXVIII till Belarusförordningen)
  • skjutvapen och andra vapen (bilaga XVI till Belarusförordningen)
  • gemensamt högprioriterade produkter, med vissa undantag (bilaga XXX till Belarusförordningen); samt
  • eldvapen och ammunition (bilaga I till skjutvapenförordningen).


De partnerländer som undantas från kravet framgår i bilaga Vba till Belarusförordningen. För närvarande rör det sig om USA, Japan, Storbritannien, Sydkorea, Australien, Kanada, Nya Zeeland, Norge, Schweiz, Liechtenstein och Island.

 

Kravet på avtalsskrivning gäller inte för avtal som ingåtts före den 1 juli 2024. Kravet gäller inte heller för produkter som omfattas av KN-nummer 8457 10, 8458 11, 8458 91, 8459 61 och 8466 93, enligt förteckningen i bilaga XXX.


Kravet på avtalsskrivning omfattar inte offentliga kontrakt som har ingåtts med en offentlig myndighet i ett tredjeland eller med en internationell organisation. Exportörer ska informera den behöriga myndigheten i den medlemsstat där de är bosatta eller etablerade om alla offentliga kontrakt som de har ingått och som använder undantaget för offentliga kontrakt. I Sverige har ingen behörig myndighet ännu utsetts.

 

Artikel 8ga

EU försöker specifikt att förhindra vidareexport av känsliga produkter via tredje land genom  införandet av artikel 8ga. Artikeln innehåller ett allmänt hållet krav på att alla som säljer, levererar, överför eller exporterar gemensamma högprioriterade produkter som förtecknas i bilaga XXX från och med den 2 januari 2025 ska vidta lämpliga åtgärder för att identifiera och bedöma riskerna för export till Belarus. Därutöver innehåller artikeln krav på att riskbedömningar dokumenteras och hålls uppdaterade samt på att tillämpa lämpliga riktlinjer, kontroller och förfaranden för att minska riskerna för avledning till Belarus.

 

Artikel 8i

Europeiska fysiska och juridiska personer ska göra sitt yttersta för att säkerställa att de juridiska personer, enheter eller organ som är etablerade utanför EU och som de äger eller kontrollerar inte deltar i verksamhet som undergräver de restriktiva åtgärder som föreskrivs i Belarusförordningen. 

 

Mer information 

Säkerhetspolisen har, tillsammans med Tullverket och ISP, tagit fram en broschyr om rysk teknikanskaffning.

Broschyr rysk teknikanskaffning (pdf)

 

Europeiska kommissionens har publicerat en vägledning om förstärkt transaktions- och kundkontroll till skydd mot ryskt sanktionskringgående.

Guidance for EU operators: implementing enhanced due diligence to shield against Russia sanctions circumvention (pdf, engelsk version)

 

Säkerhetspolisen har, tillsammans med ISP, Tullverket och Kommerskollegium, gemensamt översatt EU-kommissionens vägledning om förstärkt transaktions- och kundkontroll till skydd mot ryskt sanktionskringgående.

Svensk version av Europeiska kommissionens vägledning till EU-baserade verksamhetsutövare vars produkter riskeras att exporteras eller vidareexporteras till Ryssland i strid med EU:s sanktioner (pdf)

 

Europeiska kommissionen har den 15 juli 2024 inkluderat frågor och svar rörande kringgåenden och artikel 12g Rysslandsförordningen i dess vägledning gällande vanligen förekommande frågor - eng. frequently asked questions, FAQ:s.

Article 12g of Council Regulation 833/2014 Frequently asked questions - as of 15 July 2024 (pdf, engelsk version)

 

Europeiska kommissionen har den 22 november 2024 inkluderat frågor och svar rörande kringgåenden och artikel 8a Rysslandsförordningen i dess vägledning gällande vanligen förekommande frågor - eng. frequently asked questions, FAQ:s.

FAQs on sanctions against Russia and Belarus, with focus on the following provision: Article 8a of Council Regulation (EU) No 833/2014

 

Europeiska kommissionen har den 11 december 2024 inkluderat frågor och svar rörande kringgåenden och artikel 12gb i rådets förordning 833/2014 i dess vägledning gällande vanligen förekommande frågor - eng. frequently asked questions, FAQ:s.

FAQs on enhanced due diligence for operators manufacturing and/or trading with CHP items concerning sanctions adopted following Russia’s military aggression against Ukraine and Belarus involvement in it

 

Vägledningsdokument till industrin från G7 (EU, Frankrike, Italien, Japan, Kanada, Storbritannien, Tyskland och USA) om att förhindra avledning till Ryssland, inklusive via tredje land.

Preventing Russian Export Control and Sanctions Evasion: Updated Guidance for Industry - as of 23 September 2024 (pdf, engelsk version)

Kontakta oss

Vill du komma i kontakt med oss kan du skicka ett e-post till: