Gå till huvudinnehåll

Regelverk Ryssland och Ukraina

När EU beslutar om restriktiva åtgärder antas i allmänhet en rådsförordning. Mer information om hur lagstiftningen fungerar återfinns under Introduktion till sanktioner. Avseende Ryssland och Ukraina finns flera sanktionsregimer som löper parallellt.

EU-förordning 833/2014 reglerar export- och importrestriktionerna och innehåller en mängd andra bestämmelser som slår mot rysk ekonomi. Den konsoliderade versionen av EU-förordning 833/2014 om restriktiva åtgärder mot bakgrund av Rysslands åtgärder som destabiliserar situationen i Ukraina återfinns här.

EU-förordning 269/2014 reglerar framförallt frysningar av tillgångar och andra finansiella sanktioner. Den konsoliderade versionen av EU-förordning 269/2014 om restriktiva åtgärder med avseende på åtgärder som undergräver eller hotar Ukrainas territoriella integritet, suveränitet och oberoende återfinns här.

EU-förordning 2024/1485 reglerar sanktioner med anledning av kränkningar av mänskliga rättigheter i Ryssland. Den konsoliderade versionen av EU-förordning 2024/1485 om restriktiva åtgärder med anledning av situationen i Ryssland återfinns här.

 

Geografiska handelsrestriktioner mot Krim/Sevastopol samt mot alla icke-regeringskontrollerade områden i Ukraina i länen Donetsk, Luhansk, Cherson och Zaporizjzja framgår av följande två förordningar: EU-förordning 692/2014 om restriktiva åtgärder med anledning av den olagliga annekteringen av Krim och Sevastopol och EU-förordning 2022/263 om restriktiva åtgärder med anledning av Ryska federationens olagliga erkännande, ockupation eller annektering av vissa icke-regeringskontrollerade områden i Ukraina  

ISP:s uppgift

ISP prövar ansökningar om undantag från förbud kopplade till PDA (bilaga I till PDA-förordningen) samt därtill hörande produkter enligt bilaga VII. Ansökningar behöver innehålla en uttömmande motivering till varför ett visst undantag gäller. Om inget undantag är tillämpligt kan tillstånd för export inte utfärdas. Genom att undvika uppenbart obefogade ansökningar och begäran om förhandsbesked om export till Ryssland får ISP bättre möjligheter att upprätthålla övrig tillståndshantering.

 

ISP prövar även ansökningar om undantag rörande tekniskt och finansiellt bistånd kopplat till produkter som omfattas av förbud samt svarar på frågor avseende vapenembargot.

 

Därutöver prövar ISP ansökningar om undantag från förbud gällande försäljning, export med mera av vissa produkter och teknik för sjöfart vid civil användning avsedd för sjösäkerhet.

 

ISP prövar också ansökningar om undantag från förbud mot att tillhandhålla vissa affärstjänster nödvändiga för upprättande, drift, underhåll, bränsleförsörjning, återbearbetning av bränsle och säkerhet för civil kärnteknisk kapacitet, och fortsatt utformning, uppförande och idrifttagning som krävs för att färdigställa civila kärntekniska anläggningar, leverans av prekursorer för produktion av medicinska radioisotoper och liknande medicinska tillämpningar, eller kritisk teknik för övervakning av strålning i miljön, liksom för civilt kärntekniskt samarbete, särskilt inom forskning och utveckling. För prövning av övriga undantag kopplade till förbudet mot affärstjänster är Kommerskollegium ansvarig myndighet. 

 

När det gäller förbud avseende produkter, teknik och tjänster avsedda för gas- och oljeindustrin samt flyg- och rymdfart är Kommerskollegium ansvarig myndighet. Kommerskollegium hanterar även ansökningar om undantag kopplat till vissa av de geografiska handelsrestriktionerna.

 

Artiklar och bilagor som prövas av ISP

ISP har en stor mängd olika uppdrag kopplade till sanktionerna mot Ryssland. Bland annat ansvara ISP för ansökningar om undantag från förbud avseende följande artiklar och tillhörande produktbilagor i EU-förordning 833/2014.

 

Artikel
Produktbilaga/bilagor
Artikel 2, m.fl.      Produkter listade i bilaga I i PDA-förordningen, EU-förordning 2021/821.

 

Artikel 2a, m.fl.                    

 

Bilaga VII – varor och teknik som kan bidra till militära och tekniska förstärkningar i Ryssland, eller utveckling av försvars- och säkerhetssektorn, 
Artikel 3f           

Bilaga XVI – varor och teknik för sjöfart.

 

ISP har även flera uppgifter kopplat till de särskilda krav kopplat till kringgående som införts i sanktionerna mot Ryssland som i första hand påverkar den som exporterar till andra länder än Ryssland. För mer information om lagstiftningen kopplat till kringgående, se Mot kringgående av sanktioner.

 

ISP ansvarar även för undantag från förbud gällande följande artiklar och tillhörande produktbilagor i EU-förordning 2024/1485.

Artikel
Produktbilaga/bilagor
Artikel 2     Bilaga I - utrustning som kan användas för internt förtryck.

Artikel 3                          

Bilaga II – utrustning som kan användas för avlyssning och övervakning.

 

Därutöver ansvarar ISP för ett antal av bestämmelserna i sanktionsförordningarna som berör icke-regeringskontrollerade områden i Ukraina (Krim/Sevastopol respektive Donetsk, Luhansk, Cherson och Zaporizjzja)

 

Ansökan görs på för ändamålet särskilt utformade blanketter, se blanketter och mallar

Läs mer

För mer information om hur EU:s lagstiftningsarbete kopplat till sanktioner fungerar, se Introduktion till sanktioner

Se EU Sanctions Map, sammanställning över aktuella sanktioner i kraft. Obs, utgör inte något officiellt EU-dokument, kan endast användas som stöd och är inte avsett att ligga till grund för några slutliga ställningstaganden.

Förordning (2014:1448) om vissa sanktioner mot Ryssland Reglerar det svenska importförbudet avseende krigsmateriel och paramilitär utrustning, samt exportförbudet avseende paramilitär utrustning.

Se även Regelverk för produkter med dubbla användningsområden

Om en länk till EU:s regelverk inte fungerar, sök fram regelverket direkt hos EU-rätten.

 

Kontakta oss

Vill du komma i kontakt med oss kan du skicka ett e-post till: