Introduktion till sanktioner
De sanktioner som gäller i Sverige är beslutade av FN eller EU. FN:s säkerhetsråd kan besluta om sanktioner genom resolutioner i syfte att upprätthålla internationell fred och säkerhet. Alla FN:s medlemsstater måste följa resolutionerna. Inom EU genomförs sanktionerna genom rådsbeslut och förordningar.
Internationella sanktioner
EU kan även inom ramen för den gemensamma utrikes- och säkerhetspolitiken (Gusp) självständigt besluta om sanktioner. Rådsbesluten genomförs sedan i nationell lagstiftning medan rådsförordningarna är direkt tillämpliga för alla personer, enheter och organ i EU. Andra åtgärder faller i huvudsak under medlemsstaternas behörighet (till exempel vapenembargon och reserestriktioner) och genomförs genom nationell lagstiftning.
I EU-lagstiftningen brukar sanktioner kallas för restriktiva åtgärder. De två begreppen är i de flesta sammanhang helt synonyma.
Exempel på sanktionsåtgärder är:
- vapenembargo
- förbud mot utrustning som kan användas för internt förtryck
- finansiella sanktioner, exempelvis frysning av tillgångar och ekonomiska resurser
- reserestriktioner
- förbud eller tillståndskrav vid export eller import av vissa varor och viss teknik.
EU-förordningen kan föreskriva att vissa uppgifter ska utföras av särskilda behöriga myndigheter i varje medlemsland, till exempel att utfärda tillstånd eller besluta om undantag. På denna hemsida framgår ISP:s uppdrag inom ramen för olika sanktionsregimer under respektive sanktionerat land, under rubrikerna ISP:s uppgift och Regelverk
För närvarande är ett 50-tal länder och grupperingar föremål för FN:s och EU:s sanktioner. ISP är av regeringen utsedd till behörig myndighet för vissa uppgifter inom ett antal av dessa sanktionsregimer.
Det är vanligt att EU:s rådsförordningar om sanktioner uppdateras genom att nya kompletterande rådsbeslut och förordningar antas. Efter att sådana uppdateringar har skett lägger EU ofta upp det ursprungliga rådsbeslutet och ursprungsförordningen med ändringarna som tillförts. Sådana sammanjämkade dokument kallas för konsoliderade rättsakter.
På EU:s rättsdatabas EUR-Lex tillhandahålls konsoliderade rättsakter. För den som vill veta vad sanktionsregelverket säger och vad som är gällande rätt är det oftast lättast att titta i den konsoliderade sanktionsförordningen. Genom att titta i sammanfogningen av grundförordningar med efterföljande ändrings- och genomförandeförordningar får man bäst överblick över gällande rätt. Det är av detta skäl som ISP på sin hemsida genomgående länkar till de konsoliderade versionerna av rådsbeslut och -förordningar om sanktioner.
Det bör noteras att det kan dröja innan den konsoliderade rättsakten uppdateras och att den inte utgör något officiellt EU-dokument, utan endast kan användas som stöd. Den konsoliderade rättsakten är inte avsedd att ligga till grund för några slutliga ställningstaganden. Under informationen om respektive land på ISP:s hemsida länkas till de konsoliderade versionerna av de rättsakter som gäller för landet ifråga.
EU:s sanktionskarta, EU Sanctions Map, är ett webbaserat verktyg som sammanställer gällande EU-sanktioner. Aktuella rättsakter finns också tillgängliga via EUR-Lex.
EU-förordningar gällande sanktioner träder, om inte annat anges, i kraft dagen efter de publiceras i EU:s officiella tidning.
I Sverige kompletteras de internationella sanktionsregimerna med nationell lagstiftning som reglerar exempelvis vilka sanktionsöverträdelser som utgör brott i Sverige. Sveriges nationella lagstiftning består av den nya lagen (2025:327) om internationella sanktioner. Lagen gäller sedan den 10 juni 2025 och ersätter den tidigare nationella sanktionslagstiftningen. I lagen finns bland annat bestämmelser om påföljder för sanktionsbrott och svenska myndigheters anmälningsplikt vid upptäckt av sanktionsöverträdelser. Sanktionslagen återfinns här: Lag (2025:327) om internationella sanktioner Sveriges riksdag.
Kringgående av sanktioner undergräver deras effektivitet och att bidra till kringgående kan vara en brottslig handling. Svenska exportörer behöver ha processer för att upptäcka försök att anskaffa sanktionerade produkter till ett land som omfattas av restriktiva åtgärder. För mer information, se Mot kringgående av sanktioner.
ISP:s uppgift
ISP har ett flertal uppdrag inom svensk utrikes- försvars- och säkerhetspolitik. Uppdragen består av att genomföra kontroll och tillsyn av strategiska produkter, granska utländska direktinvesteringar, hantera riktade sanktioner, ansvara som nationell myndighet för kemvapenkonventionen, vara kontaktpunkt för utländska direktinvesteringar samt internationellt samarbete, stöd och bistånd inom dessa områden.
ISP är en av flera svenska myndigheter med uppgifter kopplat till sanktioner. För närvarande är ett 50-tal länder och grupperingar föremål för sanktioner som beslutats av FN och EU. Gemensamt för ISP:s uppdrag på sanktionsområdet är att de på olika sätt berör teknik för militär användning, utrustning för internt förtryck eller icke-spridning av massförstörelsevapen. Myndigheten granskar svenska exportörers efterlevnad av EU:s sanktionsförordningar och arbetar aktivt mot kringgående av sanktioner.
Utrikesdepartementets enhet för säkerhetspolitik samordnar den svenska sanktionspolitiken. På Regeringskansliets webbplats kan man läsa mer om vilka myndigheter som har sanktionsuppdrag. Kommerskollegium är en av myndigheterna med uppgifter kopplat till bland annat handelssanktioner. För mer information om de delar av sanktionsregelverken som denna myndighet ansvarar för, se: Internationella sanktioner Kommerskollegium.
Under blanketter och mallar återfinns de blanketter och mallar för slutanvändarintyg som ska användas vid ansökningar till ISP som berör sanktioner.
Ansökan görs på samma vis som i förhållande till exportkontrollregelverken. Ifylld blankett skickas in via post eller e-post, eller via Kundwebben. Slutanvändarintyg i original ska ha erhållits av exportören innan ansökan till ISP görs. ISP godtar en elektronisk kopia vid ansökningstillfället.
Kommerskollegium är en annan svensk myndighet med uppgifter kopplat till bland annat handelssanktioner. För mer information om de delar av sanktionsregelverken som denna myndighet ansvarar för, se: Internationella sanktioner Kommerskollegium
Läs mer
På Regeringens webbplats om internationella sanktioner finns mer information kring vilka sanktionsregimer som upprätthålls, vad dessa omfattar och vilka svenska myndigheter som har utsetts att fullgöra olika uppgifter inom dem.
Under informationen om respektive land på ISP:s hemsida länkas till de konsoliderade versionerna av de rättsakter som gäller för landet ifråga. Om en länk till EU:s regelverk inte fungerar, sök fram regelverket direkt hos EU-rätten.
EU-förordningar gällande sanktioner träder, om inte annat anges, i kraft dagen efter de publiceras i EU:s officiella tidning.
EU:s sanktionskarta, EU Sanctions Map, är ett webbaserat verktyg som sammanställer gällande EU-sanktioner.
Se även sektionen Verktyg för att tolka sanktioner.
Kontakta oss
Vill du komma i kontakt med oss kan du skicka ett e-post till:
registrator@isp.se