Förändringar i det svenska PDA-regelverket
Riksdagen och regeringen har beslutat att ändra det svenska PDA-regelverket för att förstärka kontrollen av produkter med dubbla användningsområden (PDA) och av tekniskt bistånd. Det svenska regelverket innehåller kompletterande bestämmelser till EU:s direktverkande PDA-förordning. Förändringarna träder i kraft den 1 augusti 2022.
Riksdagen och regeringen har beslutat att genomföra flera ändringar i lagen (2000:1064) om kontroll av produkter med dubbla användningsområden och av tekniskt bistånd samt i förordningen (2000:1217) om kontroll av produkter med dubbla användningsområden och av tekniskt bistånd (tillsammans benämnt det svenska PDA-regelverket). Förändringarna följer av, och innehåller kompletterande bestämmelser till, EU:s nya PDA-förordning 2021/821 som trädde i kraft i september 2021.
Förändringarna syftar till att modernisera och förstärka den svenska kontrollen av PDA och av tekniskt bistånd. Ändringarna är i huvudsak enligt nedan.
Utökade möjligheter att besluta om tillståndskrav
Enligt PDA-förordningen får ISP besluta om tillståndskrav för förmedling och transitering av samt tillhandhållande av tekniskt bistånd för PDA som listas i bilaga I till PDA-förordningen i vissa fall.
Genom förändringarna i det svenska PDA-regelverket får ISP även möjlighet att fatta beslut om tillståndskrav för förmedling och transitering av samt tillhandhållande av tekniskt bistånd för PDA som inte listas i bilaga I.
Skyldighet att underrätta ISP
Idag finns ett krav för exportörer av ej listad PDA och cyberövervakningsprodukter, samt förmedlare av PDA och tillhandahållare av tekniskt bistånd för PDA, att underrätta ISP om de känner till att dessa produkter, helt eller delvis, är eller kan vara avsedda för massförstörelsevapenprogram, militär slutanvändning i ett land föremål för vapenembargo eller kan användas som komponenter till krigsmateriel som har exporterats från EU utan tillstånd.
Genom förändringarna i det svenska PDA-regelverket kommer underrättelseskyldigheten att utvidgas. Det kommer därmed att krävas att exportörer, förmedlare eller tillhandahållare ska underrätta ISP om de har anledning att misstänka att den PDA – både produkter som listas i bilaga I till PDA-förordningen samt de som inte listas – som ska exporteras eller förmedlas eller det tekniska biståndet som ska tillhandhållas helt eller delvis, är eller kan vara avsedda för anledningarna ovan. Efter underrättelse ska ISP pröva och besluta om tillstånd ska krävas i det enskilda fallet.
Tillståndskrav vid överföring av PDA inom EU
ISP får utökad möjlighet att besluta om tillståndskrav även vid överföringar av PDA inom EU. Det gäller för PDA som normalt endast kräver tillstånd vid export ut ur EU och i de situationer som anges i artikel 11.2 i PDA-förordningen.
Operatörer av produkter som listas i bilaga I till PDA-förordningen behöver underrätta ISP om de känner till att den PDA som ska överföras helt eller delvis, är eller kan vara avsedda för massförstörelsevapenprogram, militär slutanvändning i ett land föremål för vapenembargo eller kan användas som komponenter till krigsmateriel som har exporterats från EU utan tillstånd.
Straffansvar
De förstärkningar av exportkontrollen som genomförs i det svenska PDA-regelverket resulterar även i en utökning av straffansvaret vid överträdelser av hela PDA-regelverket.
Övriga ändringar
I övrigt införs en bestämmelse som förbjuder användning av EU:s generella exporttillstånd EU007 om exportören har anledning att misstänka att den PDA som är i fråga ska återexporteras eller är avsedd för sådana användningar som är förbjudna enligt tillståndet.
Vidare bemyndigas ISP att ge ut föreskrifter rörande återrapporteringskrav vid användning av samtliga av EU:s generella exporttillstånd.
Läs också
Kontakta oss
Vill du komma i kontakt med oss kan du skicka ett e-post till:
registrator@isp.se