Gå till huvudinnehåll

Mot kringgående av sanktioner

Kringgående av sanktioner undergräver deras effektivitet. Alla EU:s sanktionsregimer innehåller ett generellt förbud mot att medvetet och avsiktligt delta i verksamhet vars syfte eller verkan är att kringgå de restriktiva åtgärderna. De sanktioner som införts mot Ryssland och Belarus skiljer sig mot övriga sanktionsregimer på så vis att dessa sanktionsförordningar även innehåller specifika bestämmelser avsedda att motverka kringgående. Bestämmelserna mot kringgående är i princip identiska i sanktionerna mot Ryssland och sanktionerna mot Belarus (se även Sanktioner mot Belarus).

Det generella förbudet mot att medvetet delta i verksamhet som syftar till att kringgå sanktionerna är mer omfattande i förhållande till Ryssland och Belarus än i andra sanktionsregimer. I sanktionerna mot Ryssland inbegriper förbudet deltagande i verksamhet som syftar till att kringgå sanktionerna, ”utan att uppsåtligen eftersträva detta syfte eller denna verkan, men med medvetenhet om att sådant deltagande kan ha detta syfte eller denna verkan och med godtagande av en sådan möjlighet.”

 

Det finns även krav på europeiska bolag att göra sitt yttersta för att se till att deras dotterbolag eller andra av dem ägda eller kontrollerade juridiska personer, enheter eller organ, som är etablerade utanför EU, inte deltar i verksamhet som undergräver sanktionerna. 

 

I syfte att kringgå handelsrestriktioner importeras ofta produkter till Ryssland med hjälp av nätverk av bolag och individer baserade i andra länder. Alla exportörer bör vara vaksamma på ryska anskaffningsförsök, och extra försiktighet bör vidtas av exportörer som befattar sig med så kallade gemensamt högprioriterade produkter. Dessa produkter förtecknas i en så kallad List of common high priority items som tas fram gemensamt av EU, USA, Storbritannien och Japan. Listan motsvaras av bilaga XL i Rysslandsförordningen och utgörs av produkter som har återfunnits i ryska militära system som påträffats på slagfältet i Ukraina, eller som är kritiska för utveckling, produktion eller användning av militära system. 

 

Extra försiktighet måste även vidtas vid export till länder som ingår i den Eurasiska ekonomiska unionen. Eurasiska unionen, EAEU, är en ekonomisk union för att skapa ett gemensamt ekonomiskt område och en tullunion mellan stater i Europa och Asien. Unionen består av grundarmedlemmarna Ryssland, Kazakstan och Belarus samt Armenien och Kirgizistan. Syftet med unionen är bland annat att produkter ska kunna röra sig fritt mellan dessa länder.

 

Artikel 12g

EU har i syfte att motverka kringgående via tredje land infört ett krav på en så kallad ”no Russia clause” genom artikel 12g i Rysslandsförordningen. Artikeln innebär krav på europeiska företag att vid export till alla tredjeländer, utom ett antal utpekade partnerländer, avtalsmässigt förbjuda vidareexport till Ryssland av ett antal produkttyper. Kravet på avtalsskrivning gäller för export av:

 

  • varor eller teknik som är lämpade för användning inom luftfart eller rymdindustrin (bilaga XI till Rysslandsförordningen)
  • flygbränsle och bränsletillsatser (bilaga XX till Rysslandsförordningen)
  • skjutvapen och andra vapen (bilaga XXXV till Rysslandsförordningen)
  • gemensamt högprioriterade produkter, med vissa undantag (bilaga XL till Rysslandsförordningen); samt
  • eldvapen och ammunition (bilaga I till skjutvapenförordningen).

 

De partnerländer som undantas från kravet framgår i bilaga VIII till Rysslandsförordningen. För närvarande rör det sig om USA, Japan, Storbritannien, Sydkorea, Australien, Kanada, Nya Zeeland, Norge, Schweiz, Liechtenstein och Island.

 

Kravet på avtalsskrivning omfattar inte offentliga kontrakt som har ingåtts med en offentlig myndighet i ett tredjeland eller med en internationell organisation. Exportörer ska informera den behöriga myndigheten i den medlemsstat där de är bosatta eller etablerade om alla offentliga kontrakt som de har ingått och som använder undantaget för offentliga kontrakt. I Sverige har ingen behörig myndighet ännu utsetts.

 

Avtalet ska innehålla lämpliga rättsmedel vid åsidosättande av den avtalsenliga skyldigheten. Om tredjelandsmotparten åsidosätter denna skyldighet ska exportören, så snart denne får kännedom om åsidosättandet, underrätta behörig myndighet i den medlemsstat där den är bosatt eller etablerad. I Sverige är Tullverket utsedd till behörig myndighet.

 

Artikel 12ga

Enligt artikel 12ga i Rysslandsförordningen ska, från och med den 26 december 2024, avtalsskrivningar liknande de avtalsklausuler som krävs enligt artikel 12g – beskrivna ovan – införas vid försäljning, licensiering eller överföring av immateriella rättigheter eller företagshemligheter med anknytning till de gemensamma högprioriterade produkter som förtecknas i bilaga XL till Rysslandsförordningen.

 

Artikel 12gb

EU försöker specifikt att förhindra vidareexport av känsliga produkter via tredje land genom införandet av artikel 12gb. Artikeln innehåller ett allmänt hållet krav på att alla som säljer, levererar, överför eller exporterar gemensamma högprioriterade produkter som förtecknas i bilaga XL ska vidta lämpliga åtgärder för att identifiera och bedöma riskerna för export till Ryssland. Därutöver innehåller artikeln krav på att riskbedömningar dokumenteras och hålls uppdaterade samt på att tillämpa lämpliga riktlinjer, kontroller och förfaranden för att minska riskerna för avledning till Ryssland.

 

Enligt artikel 12gb ska europeiska bolag, från och med den 26 december 2024, även säkerställa att dotterbolag eller andra ägda eller kontrollerade juridiska personer, enheter eller organ, som är etablerade utanför EU och som säljer, levererar, överför eller exporterar gemensamma högprioriterade produkter förtecknade i bilaga XL uppfyller samma krav som moderbolaget.

 

Mer information 

Säkerhetspolisen har, tillsammans med Tullverket och ISP, tagit fram en broschyr om rysk teknikanskaffning i Sverige.

Broschyr rysk teknikanskaffning (pdf)

 

Europeiska kommissionen har publicerat en vägledning om förstärkt transaktions- och kundkontroll till skydd mot ryskt sanktionskringgående.

Guidance for EU operators: implementing enhanced due diligence to shield against Russia sanctions circumvention (pdf, engelsk version)

 

Säkerhetspolisen har, tillsammans med ISP, Tullverket och Kommerskollegium, gemensamt översatt EU-kommissionens vägledning om förstärkt transaktions- och kundkontroll till skydd mot ryskt sanktionskringgående.

Svensk version av Europeiska kommissionens vägledning till EU-baserade verksamhetsutövare vars produkter riskeras att exporteras eller vidareexporteras till Ryssland i strid med EU:s sanktioner (pdf)

 

Europeiska kommissionen har den 15 juli 2024 inkluderat frågor och svar rörande kringgåenden och artikel 12g i dess vägledning gällande vanligen förekommande frågor - eng. frequently asked questions, FAQ:s.

Article 12g of Council Regulation 833/2014 Frequently asked questions - as of 15 July 2024 (pdf, engelsk version)

 

Europeiska kommissionen har den 22 november 2024 inkluderat frågor och svar rörande kringgåenden och artikel 8a i dess vägledning gällande vanligen förekommande frågor - eng. frequently asked questions, FAQ:s.

FAQs on sanctions against Russia and Belarus, with focus on the following provision: Article 8a of Council Regulation (EU) No 833/2014

 

Vägledningsdokument till industrin från G7 (EU, Frankrike, Italien, Japan, Kanada, Storbritannien, Tyskland och USA) om att förhindra avledning till Ryssland, inklusive via tredje land.

Preventing Russian Export Control and Sanctions Evasion: Updated Guidance for Industry - as of 23 September 2024 (pdf, engelsk version)

 

 

Kontakta oss

Vill du komma i kontakt med oss kan du skicka ett e-post till: