Regelverk Ryssland och Ukraina
När EU beslutar om restriktiva åtgärder antas i allmänhet en rådsförordning och ett rådsbeslut. När sanktionerna behöver uppdateras antas sanktionsförordningar som genomför ändringar i den ursprungliga grundförordningen. Mer information om hur lagstiftningen fungerar samt om var man hittar mer information om sanktionsregelverken återfinns under Introduktion till sanktioner. Avseende Ryssland och Ukraina finns flera sanktionsregimer som löper parallellt.
Var återfinns sanktionsregelverken?
EU tillhandahåller konsoliderade rättsakter där de sammanfogar grundförordningar med efterföljande ändrings- och genomförandeförordningar. För den som vill veta vad sanktionsregelverket säger och vad som är gällande rätt är det oftast lättast att titta i den konsoliderade sanktionsförordningen. Det bör noteras att det kan dröja innan den konsoliderade rättsakten uppdateras och att den inte utgör något officiellt EU-dokument, utan endast kan användas som stöd och inte är avsedd att ligga till grund för några slutliga ställningstaganden.
EU-förordning 833/2014 reglerar export- och importrestriktionerna och innehåller en mängd andra bestämmelser som slår mot rysk ekonomi. Den konsoliderade versionen av EU-förordning 833/2014 om restriktiva åtgärder mot bakgrund av Rysslands åtgärder som destabiliserar situationen i Ukraina återfinns här.
EU-förordning 269/2014 reglerar framförallt frysningar av tillgångar och andra finansiella sanktioner. Den konsoliderade versionen av EU-förordning 269/2014 om restriktiva åtgärder med avseende på åtgärder som undergräver eller hotar Ukrainas territoriella integritet, suveränitet och oberoende återfinns här.
EU-förordning 2024/1485 reglerar sanktioner med anledning av kränkningar av mänskliga rättigheter i Ryssland. Den konsoliderade versionen av EU-förordning 2024/1485 om restriktiva åtgärder med anledning av situationen i Ryssland återfinns här.
Geografiska handelsrestriktioner mot Krim/Sevastopol samt mot alla icke-regeringskontrollerade områden i Ukraina i länen Donetsk, Luhansk, Cherson och Zaporizjzja framgår av följande två förordningar:
- EU-förordning 692/2014 om restriktiva åtgärder med anledning av den olagliga annekteringen av Krim och Sevastopol. En konsoliderad version av förordningen återfinns här.
- EU-förordning 2022/263 om restriktiva åtgärder med anledning av Ryska federationens olagliga erkännande, ockupation eller annektering av vissa icke-regeringskontrollerade områden i Ukraina. En konsoliderad version av förordningen återfinns här.
Se även följande rådsbeslut som ligger till grund för sanktionerna avseende Ryssland och Ukraina:
- Rådets beslut 2014/512/Gusp om restriktiva åtgärder med hänsyn till Rysslands åtgärder som destabiliserar situationen i Ukraina. En konsoliderad version av rådsbeslutet återfinns här.
- Rådets beslut 2014/386/Gusp om restriktioner för varor med ursprung i Krim eller Sevastopol med anledning av den olagliga annekteringen av Krim och Sevastopol. En konsoliderad version av rådsbeslutet återfinns här.
Utöver rättsakter från EU finns det en svensk förordning, förordning (2014:1448) om vissa sanktioner mot Ryssland, som reglerar det svenska importförbudet avseende krigsmateriel och paramilitär utrustning, samt exportförbudet avseende paramilitär utrustning.
ISP:s uppgift
ISP prövar ansökningar om undantag från förbud kopplade till PDA (bilaga I till PDA-förordningen) samt därtill hörande produkter enligt bilaga VII. Ansökningar behöver innehålla en uttömmande motivering till varför ett visst undantag gäller. Om inget undantag är tillämpligt kan tillstånd för export inte utfärdas. Genom att undvika uppenbart obefogade ansökningar och begäran om förhandsbesked om export till Ryssland får ISP bättre möjligheter att upprätthålla övrig tillståndshantering.
ISP prövar även ansökningar om undantag rörande tekniskt och finansiellt bistånd kopplat till produkter som omfattas av förbud samt svarar på frågor avseende vapenembargot.
Därutöver prövar ISP ansökningar om undantag från förbud gällande försäljning, export med mera av vissa produkter och teknik för sjöfart vid civil användning avsedd för sjösäkerhet.
ISP prövar också ansökningar om undantag från förbud mot att tillhandhålla vissa affärstjänster nödvändiga för upprättande, drift, underhåll, bränsleförsörjning, återbearbetning av bränsle och säkerhet för civil kärnteknisk kapacitet, och fortsatt utformning, uppförande och idrifttagning som krävs för att färdigställa civila kärntekniska anläggningar, leverans av prekursorer för produktion av medicinska radioisotoper och liknande medicinska tillämpningar, eller kritisk teknik för övervakning av strålning i miljön, liksom för civilt kärntekniskt samarbete, särskilt inom forskning och utveckling. För prövning av övriga undantag kopplade till förbudet mot affärstjänster är Kommerskollegium ansvarig myndighet.
När det gäller förbud avseende produkter, teknik och tjänster avsedda för gas- och oljeindustrin samt flyg- och rymdfart är Kommerskollegium ansvarig myndighet. Kommerskollegium hanterar även ansökningar om undantag kopplat till vissa av de geografiska handelsrestriktionerna.
Artiklar och bilagor som prövas av ISP
ISP har en stor mängd olika uppdrag kopplade till sanktionerna mot Ryssland. Bland annat ansvara ISP för ansökningar om undantag från förbud avseende följande artiklar och tillhörande produktbilagor i EU-förordning 833/2014.
Artikel |
Produktbilaga/bilagor
|
Artikel 2, m.fl. | Produkter listade i bilaga I i PDA-förordningen, EU-förordning 2021/821. |
Artikel 2a, m.fl.
|
Bilaga VII – varor och teknik som kan bidra till militära och tekniska förstärkningar i Ryssland, eller utveckling av försvars- och säkerhetssektorn,
|
Artikel 3f |
Bilaga XVI – varor och teknik för sjöfart. |
ISP har även flera uppgifter kopplat till de särskilda krav kopplat till kringgående som införts i sanktionerna mot Ryssland som i första hand påverkar den som exporterar till andra länder än Ryssland. För mer information om lagstiftningen kopplat till kringgående, se Mot kringgående av sanktioner.
ISP ansvarar även för undantag från förbud gällande följande artiklar och tillhörande produktbilagor i EU-förordning 2024/1485.
Artikel |
Produktbilaga/bilagor
|
Artikel 2 | Bilaga I - utrustning som kan användas för internt förtryck. |
Artikel 3 |
Bilaga II – utrustning som kan användas för avlyssning och övervakning.
|
Därutöver ansvarar ISP för ett antal av bestämmelserna i sanktionsförordningarna som berör icke-regeringskontrollerade områden i Ukraina (Krim/Sevastopol respektive Donetsk, Luhansk, Cherson och Zaporizjzja).
Ansökan och anmälan
Ansökan om undantag från exportförbudet görs på särskild blankett via post eller e-post, eller via Kundwebben, se blanketter och mallar.
Under vissa förutsättningar kan export anmälas till ISP inom 30 dagar från den dag då den första exporten ägde rum, se särskild blankett. Anmälan görs via post, e-post eller övrigt meddelande i Kundwebben.
Läs mer
För mer information om hur EU:s lagstiftningsarbete kopplat till sanktioner fungerar, se Introduktion till sanktioner.
Kontakta oss
Vill du komma i kontakt med oss kan du skicka ett e-post till:
registrator@isp.se