Sanktioner mot övriga länder
ISP är även utsedd av regeringen till behörig myndighet att utföra vissa uppgifter inom sanktionsregimerna mot Burma/Myanmar, Demokratiska republiken Kongo, Jemen, Libanon, Libyen, Somalia, Sudan, Sydsudan, Venezuela och Zimbabwe.
Burma/Myanmar
EU införde sanktioner mot Burma/Myanmar redan 1996 på grund av svåra brister vad gällde demokrati och mänskliga rättigheter. Efterhand suspenderades och slutligen hävdes sanktionerna mot landet med undantag för vapenembargo och förbud mot utrustning som kan användas för internt förtryck.
Mot bakgrund av de på nytt eskalerande problemen i landet utökade och skärpte EU sanktionerna i april 2018 och i mars 2021. Utöver fortsatt gällande vapenembargo och förbud mot utrustning som kan användas för internt förtryck infördes förbud mot export m.m. av produkter med dubbla användningsområden (PDA) avsedda för militär slutanvändning, militär slutanvändare eller gränsbevakningspolisen. Även tillhandahållande av tekniskt eller finansiellt bistånd samt förmedlingstjänster kopplat till sådan export omfattas av förbud. Förbudet avseende PDA gäller för alla produkter upptagna i bilaga I till EU:s förordning om PDA.
Det är även förbjudet att, utan förhandstillstånd från ISP, exportera, sälja m.m. utrustning avsedd för övervakning eller avlyssning av internet eller telekommunikation. Därtill har förbud mot tillhandahållande av militärutbildning till, eller militärt samarbete med, Burmas försvarsmakt och gränspolisen införts.
ISP:s uppgift
ISP ansvarar för frågor rörande vapenembargot och tillståndsprövning vid viss export, bland annat gällande utrustning som kan användas för internt förtryck men som är avsedd endast för humanitärt bruk eller som skydd, samt för tillhandahållande av tekniskt eller finansiellt bistånd som har samband med sådan utrustning. ISP prövar även ansökningar om tillstånd för tillhandahållande av finansiellt bistånd som har samband med icke-dödsbringande militär utrustning som är avsedd endast för humanitärt bruk eller som skydd, eller för FN:s och EU:s insatser i landet.
Därutöver prövar ISP ansökningar om tillstånd vad gäller export av övervaknings- eller avlyssningsutrustning.
Demokratiska republiken Kongo
EU har sedan 2003 genomfört FN:s säkerhetsrådssanktioner mot Demokratiska republiken Kongo. En alltjämt pågående väpnad konflikt i de östra delarna av landet samt brott mot mänskliga rättigheter och internationell humanitär rätt ansågs utgöra ett hot mot internationell fred och säkerhet. Mot bakgrund av det fortsatt olagliga flödet av vapen inom landet infördes 2005 ytterligare sanktioner, som kom att omfatta hela Demokratiska republiken Kongo. Sanktionerna omfattar idag ett vapenembargo och frysning av tillgångar.
ISP:s uppgift
ISP ansvarar för frågor rörande vapenembargot och prövning av ansökningar om undantag från förbudet avseende tekniskt eller finansiellt bistånd samt förmedlingstjänster kopplade till embargot.
Jemen
Med anledning av det i Jemen pågående våldet och terroraktiviteterna, samt de politiska, säkerhetsmässiga, ekonomiska och humanitära utmaningarna beslutade FN:s säkerhetsråd år 2014 om frysningar av tillgångar för vissa utpekade individer och enheter. År 2015 fattades beslut om inrättande av ett vapenembargo i förhållande till de individer och enheter som deltar i handlingar som hotar fred, säkerhet eller stabilitet i landet.
ISP:s uppgift
ISP ansvarar för frågor rörande vapenembargot. ISP prövar även ansökningar om undantag från förbudet mot tillhandahållande av tjänster kopplade till embargot.
Libanon
Med anledning av kriget i Libanon mellan Hizbollah och Israel 2006 beslutade FN:s säkerhetsråd om sanktioner mot Libanon. Säkerhetsrådssanktionerna har genomförts av EU och omfattar ett partiellt vapenembargo förenat med ett förbud mot tillhandahållande av tekniskt eller finansiellt bistånd med anknytning till vapenexport.
ISP:s uppgift
ISP ansvarar för frågor rörande vapenembargot och för prövning av ansökningar om undantag från förbudet avseende tekniskt eller finansiellt bistånd samt förmedlingstjänster kopplade till embargot.
Libyen
FN:s säkerhetsråd införde 2011 sanktioner mot den libyska regimen under ledning av Gadaffi. Sanktionerna omfattar ett vapenembargo och ett EU-beslutat förbud mot utrustning för internt förtryck, inklusive förbud mot tekniskt och finansiellt bistånd. Förbuden avser även import. EU har även utöver FN:s beslut om frysning av tillgångar antagit egna sanktioner i form av ytterligare listade personer och enheter. Därutöver har EU inrättat tillståndskrav vid export av vissa varor som skulle kunna användas för att smuggla migranter eller för människohandel.
ISP:s uppgift
ISP ansvarar för frågor rörande vapenembargot och förbudet gällande utrustning för internt förtryck samt för prövning av ansökningar om undantag kopplade till embargona.
Somalia
FN:s säkerhetsråd införde redan 1992 ett vapenembargo mot Somalia i syfte att hindra det omfattande vapenflödet till landet. Vapenembargot implementerades av EU år 2002. Därefter infördes olika undantag i syfte att utveckla den framväxande säkerhetsinfrastrukturen i landet. Sanktionerna medgav också undantag vad gällde FN:s politiska mission (UNSOM), Atmis, statliga styrkor verksamma inom ramen för övergångsplanen för Somalia eller som har ett samförståndsavtal med Somalias regering för att tjäna syftena med FN:s säkerhetsråds resolution 2662 (2022), eller för utveckling av Somalias säkerhets- och polisinstitutioner på lokal och nationell nivå för att trygga det somaliska folkets säkerhet. Därtill fanns ytterligare undantag rörande humanitärt bruk och vad avser skydd.
Den 1 december 2023 antog FN:s säkerhetsråd resolution 2713 (2023). Resolutionen införde ett allmänt och fullständigt embargo mot alla leveranser av vapen och militär utrustning till al-Shabaab i Somalia, bytte namn på sanktionskommittén, ändrade räckvidden för undantagen från vapenembargot och därtill anknuten finansiering,
ekonomiskt stöd och tekniskt stöd avsett för vissa mottagare i Somalia samt gjorde anpassningar av förbudet mot komponenter till improviserade sprängladdningar
Utöver vapenembargot, inklusive förbud mot tekniskt och finansiellt bistånd samt förmedlingstjänster, omfattar sanktionerna i dag frysning av tillgångar och ett förbud gällande import av träkol från Somalia. Sanktionerna omfattar även begränsningar av export av vissa komponenter till improviserade sprängladdningar.
ISP:s uppgift
ISP ansvarar för frågor rörande vapenembargot och för prövning av ansökningar om undantag från embargot. ISP prövar även ansökningar om förhandstillstånd rörande komponenter till improviserade sprängladdningar.
Sudan
FN:s säkerhetsråd införde 2004 ett vapenembargo mot de väpnade grupperna i Darfur, vilket 2005 utökades till att omfatta alla parter i konflikten. Sanktionerna mot landet omfattar idag, utöver vapenembargot inklusive förbud mot tekniskt och finansiellt bistånd samt förmedlingstjänster, även frysning av tillgångar. Undantag från embargot finns avseende materiel som kan behövas för Afrikanska unionen, FN och EU i deras krishanteringsinsatser och för materiel specifikt avsedd för minröjning.
ISP:s uppgift
ISP ansvarar för frågor rörande vapenembargot och för prövning av ansökningar om undantag från embargot och förbudet mot tillhandahållande av vissa tjänster.
Sydsudan
När Sudan delades och Sydsudan blev en självständig stat den 9 juli 2011 uppdaterades vapenembargot mot Sudan till att gälla även Sydsudan. Genom en ändring sommaren 2014 skapades en egen sanktionsregim mot Sydsudan. Sedan 2015 gäller även FN-sanktioner mot landet. Idag omfattar sanktionerna ett vapenembargo, inklusive förbud mot tekniskt och finansiellt bistånd samt förmedlingstjänster kopplade till embargot, samt frysning av tillgångar.
ISP:s uppgift
ISP ansvarar för frågor rörande vapenembargot och för prövning av ansökningar om undantag från embargot och förbudet mot tillhandahållande av vissa tjänster.
Venezuela
Mot bakgrund av den fortsatt försämrade situationen i Venezuela gällande demokrati och mänskliga rättigheter införde EU under senhösten 2017 restriktiva åtgärder mot landet. Utöver vapenembargo och förbud mot utrustning för internt förtryck, inklusive förbud mot tekniskt och finansiellt bistånd kopplat till dessa embargon, omfattar sanktionerna frysningar av tillgångar och ekonomiska resurser tillhörandes personer, enheter och organ ansvariga för allvarliga kränkningar av och brott mot mänskliga rättigheter och demokrati. Det är även förbjudet att, utan förhandstillstånd från behörig myndighet, exportera, sälja m.m. telekommunikationsutrustning avsedd för övervakning eller avlyssning.
ISP:s uppgift
ISP ansvarar för frågor rörande vapenembargot och för undantag från förbudet mot tillhandahållande av vissa tjänster. Därutöver prövar ISP ansökningar om tillstånd vad gäller export av övervaknings- eller avlyssningsutrustning.
Zimbabwe
EU införde sanktioner mot Zimbabwe redan 2002 med anledning av det hot och våld som förekom mot politiska motståndare och oberoende media. År 2013 drog EU-rådet slutsatsen att en fredlig och trovärdig konstitutionell folkomröstning i Zimbabwe skulle motivera ett återkallande av majoriteten av EU:s sanktioner riktade mot individer och enheter. Mot bakgrund av resultatet av den zimbabwiska konstitutionella folkomröstningen i mars 2013 beslutades därför om att upphäva frysningen av tillgångar för de flesta individer och enheter som då fanns förtecknade på EU:s lista. För närvarande kvarstår frysningar endast mot ett listat företag. Därutöver upprätthålls ett vapenembargo inklusive embargo gällande utrustning som kan användas för internt förtryck.
ISP:s uppgift
ISP ansvarar för frågor rörande vapenembargot samt embargot rörande utrustning som kan användas för internt förtryck. ISP prövar även ansökningar om undantag från dessa embargon samt därtill hörande förbud mot tillhandahållande av vissa tjänster.
Läs mer
För fullständig information kring sanktionernas omfattning och innehåll, se Regeringens webbplats om internationella sanktioner.
Kontakta oss
Vill du komma i kontakt med oss kan du skicka ett e-post till:
registrator@isp.se