Gå till huvudinnehåll

Sanktioner avseende Ryssland och Ukraina

Under 2014 införde EU med anledning av utvecklingen i Ukraina omfattande sanktioner med olika inriktning avseende Ryssland och Ukraina. Sanktionerna utökades kraftigt i samband med den ryska militära invasionen av Ukraina den 24 februari 2022. EU har därefter kontinuerligt utvidgat och skärpt sanktionerna. 

 

Det är viktigt att som tillverkare, återförsäljare eller exportör av de produkter och komponenter som är förbjudna att sälja, exportera med mera till Ryssland eller för användning i Ryssland, löpande hålla sig uppdaterad och utöva särskild vaksamhet. För stöd se länkar under Regelverk Ryssland och Ukraina.  

 

Sanktionernas omfattning

Sanktionerna består av flera parallellt löpande system. Dessa omfattar bland annat:

 

  • vapenembargo
  • förbud mot export av civila skjutvapen och ammunition därtill
  • förbud mot export av produkter med dubbla användningsområden (PDA) samt därtill besläktade produkter som kan bidra till den ryska försvars- och säkerhetssektorn
  • förbud mot export av varor som kan bidra till att stärka Rysslands industriella kapacitet
  • förbud mot export gällande flygfart- och rymdindustri samt flygbränsle
  • förbud mot export av teknik för oljeraffinering och naturgaskondensering 
  • förbud mot export gällande produkter och teknik inom olja och gas
  • förbud mot export av lyxvaror
  • förbud mot tillhandahållande av vissa affärstjänster
  • förbud mot import av varor som genererar väsentlig intäkt för Ryssland
  • förbud mot import av kol och andra fasta fossila bränslen
  • förbud mot import av råolja och petroleumprodukter
  • förbud mot import av syntetgummi och kimrök 
  • förbud mot import av guld av ryskt ursprung
  • förbud mot import av diamanter av ryskt ursprung
  • frysning av tillgångar

 

EU upprätthåller även omfattande finansiella sanktioner mot Ryssland. Därtill finns geografiska handelsrestriktioner mot Krim/Sevastopol samt mot alla icke-regeringskontrollerade områden i Ukraina i länen Donetsk, Luhansk, Cherson och Zaporizjzja.

 

Vapenembargo

EU upprätthåller ett vapenembargo med tillhörande förbud avseende därmed sammanhängande tekniskt och finansiellt bistånd mot Ryssland. Det är vidare förbjudet att från Ryssland importera, köpa eller transportera vapen och vapenrelaterad materiel.

 

Förbuden omfattar inte handel med vissa raketbränslen vilken tillåts under vissa specificerade omständigheter, trots att dessa finns upptagna i EU:s gemensamma militära förteckning. Förbuden påverkar inte heller fullgörandet av avtal som ingicks före den 1 augusti 2014, eller som rör reservdelar och tjänster som är nödvändiga för underhållet av och säkerheten för befintlig militär kapacitet inom EU.

 

Förbud mot civila skjutvapen

Det är även förbjudet att direkt eller indirekt sälja, exportera med mera civila skjutvapen, komponenter och ammunition därtill, militära fordon och utrustning, paramilitär utrustning och reservdelar till Ryssland eller för användning i Ryssland. Dessa produkter omfattas också av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 258/2012. Därtill listas skjutvapen och ammunition enligt bilaga XXXV. Förordning (EU) 833/2014 ska i detta sammanhang behandlas som lex specialis och därför i händelse av konflikt ha företräde framför förordning (EU) nr 258/2012. 

 

Det är därtill förbjudet att genom ryskt territorium transitera skjutvapen, dess delar och ammunition som exporterats från EU.

 

Förbud mot PDA

Det är sedan den 26 februari 2022 förbjudet att direkt eller indirekt sälja, exportera med mera produkter med dubbla användningsområden (PDA) till Ryssland eller för användning i Ryssland. Även tillhandahållande av tekniskt eller finansiellt bistånd samt förmedlingstjänster eller andra tjänster kopplade till sådan export omfattas av förbud.

 

Det är även förbjudet att genom ryskt territorium transitera PDA.

Förbudet avseende PDA gäller för alla produkter upptagna i bilaga I till EU:s förordning om PDA. Begränsad möjlighet till undantag från förbudet finns gällande export med mera för icke-militär användning och för en icke-militär slutanvändare, som är avsedd för:

 

  • humanitära ändamål, hot mot folkhälsan, miljön eller som svar på naturkatastrofer
  • medicinska eller farmaceutiska ändamål
  • temporär export av produkter och teknik avsedda att användas av nyhetsmedier
  • programvaruuppdatering
  • användning som kommunikationsutrustning för privat bruk
  • personligt bruk av fysiska personer som reser till Ryssland och begränsat till personliga tillhörigheter, hushållsföremål, fordon eller utrustning för verksamhetsutövning som ägs av de enskilda personerna och som inte är avsedda för försäljning.

 

Vid åberopande av undantag krävs, förutom giltigt tillstånd för export av PDA, att exportören i tulldeklarationen deklarerar att produkterna eller tekniken exporteras enligt det relevanta undantaget, och att en anmälan till den behöriga myndigheten i den medlemsstat där exportören är etablerad görs inom 30 dagar från den dag då den första exporten ägde rum.

 

Ytterligare begränsade undantag från förbudet får prövas av behörig myndighet i den medlemsstat där exportören är etablerad gällande export med mera för icke-militär användning och för en icke-militär slutanvändare som är avsedd för:

 

  • civilt samarbete mellan EU, medlemsstaternas regeringar och Rysslands regering
  • mellanstatligt samarbete i rymdprogram
  • civilt kärntekniskt samarbete
  • sjösäkerhet
  • civila elektroniska kommunikationsnät som inte är allmänt tillgängliga och som inte tillhör en enhet som är offentligt kontrollerad eller till mer än 50 % offentligägd
  • enheter som ägs eller kontrolleras av EU-företag,
  • EU:s, medlemsstaternas och partnerländernas diplomatiska representationer,
  • säkerställande av cybersäkerhet och informationssäkerhet i Ryssland, med undantag för landets regering och företag som direkt eller indirekt kontrolleras av regeringen.

 

Särskilt listade försvarsindustrientiteter

I bilaga IV förtecknas ryska entiteter samt entiteter i vissa tredje länder vilka har nära kommersiella eller andra kontakter med den ryska militären. Mycket begränsade möjligheter till undantag från förbudet finns avseende export med mera till dessa särskilt listade försvarsindustrientiteter i syfte att förhindra allvarliga risker för människors hälsa och säkerhet eller för miljön.

 

Förbud mot ytterligare produkter med koppling till PDA

Det är även förbjudet att direkt eller indirekt sälja, exportera med mera ett stort antal övriga produkter till Ryssland eller för användning i Ryssland som kan bidra till militära och tekniska förstärkningar i Ryssland, eller utveckling av försvars- och säkerhetssektorn, i enlighet med bilaga VII. Bilagan omfattar främst ett utökat förbud rörande produkter, programvara och teknik kopplad till kategori 3 till 9 i bilaga I till PDA-förordningen, men även annat, exempelvis:

 

  • tillverkningsutrustning, verktygsmaskiner och maskindelar
  • materialbearbetningsutrustning
  • avancerade material
  • energetiska material
  • nanomaterial
  • kemikalier och kemiska agens
  • vissa vacciner, immuntoxiner och andra medicinska produkter
  • varor som kan användas för dödsstraff, tortyr eller annan grym, omänsklig eller förnedrande behandling
  • agens för kravallbekämpning
  • elektronik, elektronisk utrustning och vissa datorer
  • elektroniska komponenter som används i ryska vapensystem
  • utrustning för tillverkning av halvledare
  • elektroniska integrerade kretsar
  • specifika sällsynta jordartsmetaller
  • litiumbatterier
  • fartyg och båtar samt komponenter till dessa
  • undervattensutrustning
  • dieselmotorer, traktorer och dragfordon samt komponenter till dessa
  • vissa terränggående fordon (s.k. terränghjulingar) 
  • motorer och andra komponenter till drönare och UAV:er
  • IR-sensorteknik
  • termalkameror
  • radarsystem
  • telekommunikationsteknik
  • krypteringsprogramvara

 

Även tillhandahållande av tekniskt eller finansiellt bistånd samt förmedlingstjänster och andra tjänster kopplade till sådan export omfattas av förbud.

 

Det är även förbjudet att genom ryskt territorium transitera produkter som förtecknas i bilaga VII.

 

Begränsad möjlighet till undantag från förbudet finns gällande export med mera för icke-militär användning och för en icke-militär slutanvändare, som är avsedd för:

 

  • humanitära ändamål, hot mot folkhälsan, miljön eller som svar på naturkatastrofer
  • medicinska eller farmaceutiska ändamål
  • temporär export av produkter och teknik avsedda att användas av nyhetsmedier
  • programvaruuppdatering
  • användning som kommunikationsutrustning för privat bruk
  • personligt bruk av fysiska personer som reser till Ryssland och begränsat till personliga tillhörigheter, hushållsföremål, fordon eller utrustning för verksamhetsutövning som ägs av de enskilda personerna och som inte är avsedda för försäljning.

 

Vid åberopande av undantag krävs att exportören i tulldeklarationen deklarerar att produkterna eller tekniken exporteras enligt det relevanta undantaget, och att en anmälan till den behöriga myndigheten i den medlemsstat där exportören är etablerad görs inom 30 dagar från den dag då den första exporten ägde rum.

 

Ytterligare begränsade undantag från förbudet får prövas av behörig myndighet i den medlemsstat där exportören är etablerad gällande export med mera för icke-militär användning och för en icke-militär slutanvändare som är avsedd för:

 

  • civilt samarbete mellan EU, medlemsstaternas regeringar och Rysslands regering
  • mellanstatligt samarbete i rymdprogram
  • civilt kärntekniskt samarbete
  • sjösäkerhet
  • civila elektroniska kommunikationsnät som inte är allmänt tillgängliga och som inte tillhör en enhet som är offentligt kontrollerad eller till mer än 50 % offentligägd
  • enheter som ägs eller kontrolleras av EU-företag
  • EU:s, medlemsstaternas och partnerländernas diplomatiska representationer,
  • säkerställande av cybersäkerhet och informationssäkerhet i Ryssland, med undantag för landets regering och företag som direkt eller indirekt kontrolleras av regeringen.

 

Rysslands industriella kapacitet

Förbud gäller mot försäljning, export med mera av produkter som särskilt kan bidra till att stärka Rysslands industriella kapacitet enligt bilaga XXIII, till Ryssland eller för användning i Ryssland. 


Även tillhandahållande av tekniskt eller finansiellt bistånd samt förmedlingstjänster och andra tjänster kopplade till sådan export omfattas av förbud.

 

Begränsad möjlighet till undantag finns för varor nödvändiga för officiella ändamål vid medlemsstaters eller partnerländers diplomatiska beskickningar i Ryssland eller vid internationella organisationer som åtnjuter immunitet i enlighet med internationell rätt, eller på deras personals personliga tillhörigheter.

 

Behörig myndighet får, på de villkor de anser lämpliga, bevilja undantag efter att ha fastställt att produkterna eller tillhandahållandet av därtill hörande tjänster är nödvändigt av humanitära skäl, exempelvis för att leverera eller underlätta leverans av bistånd, inbegripet medicinska förnödenheter, livsmedel eller transport av humanitär personal och därmed sammanhörande bistånd, eller för evakueringar.

 

Sjöfart

Förbud gäller mot försäljning, export med mera av produkter och teknik för sjöfart enligt bilaga XVI, till Ryssland eller för användning i Ryssland eller för placering ombord på fartyg som för rysk flagg. Bilaga XVI omfattar bland annat sjönavigationsutrustning och radiokommunikationsutrustning.

Även tillhandahållande av tekniskt eller finansiellt bistånd samt förmedlingstjänster och andra tjänster kopplade till sådan export omfattas av förbud.

Begränsad möjlighet till undantag får prövas av behörig myndighet vid civil användning gällande sjösäkerhet för humanitära ändamål, vid hot mot folkhälsan, brådskande förebyggande eller lindring av händelse som sannolikt kommer få allvarliga och betydande konsekvenser för människors säkerhet, hälsa eller för miljön, eller vid naturkatastrofer.

Det är även förbjudet att ge tillgång till hamnar inom EU till fartyg som är ägda av en rysk person eller enhet eller som är registrerade under rysk flagg. Vissa undantagsmöjligheter finns.

 

De olika förbud mot tillhandahållande av tekniskt bistånd som påverkar lotstjänster som tillhandahålls fartyg vid oskadlig genomfart enligt definitionen i folkrätten vilka är nödvändiga för sjösäkerheten ska inte tillämpas.

 

Flygfart- och rymdindustri

Ett allomfattande förbud gäller mot försäljning, export med mera av produkter och teknik för användning i flygfart- eller rymdindustri enligt bilaga XI, samt flygbränsle och bränsletillsatser enligt bilaga XX, samt därtill relaterade tjänster, till Ryssland eller för användning i Ryssland. När det gäller flygfart är inspektion före flygning fortfarande tillåten. 

 

Det är även förbjudet att genom ryskt territorium transitera produkter förtecknade enligt bilaga XX. 

 

Olja, gas, kol och andra fossila bränslen

Förbud gäller mot försäljning, export med mera av särskilda produkter, teknik och tillhörande tjänster för oljeraffinering och naturgaskondensering till Ryssland eller för användning i Ryssland i enlighet med bilaga X. Förbud gäller även mot försäljning, export med mera av vissa produkter, teknik och tillhörande tjänster anpassade för oljeprospektering, arktisk oljeutvinning och skifferoljeprojekt i enlighet med bilaga II. 

Förbud gäller mot inköp, import med mera av kol och andra fasta fossila bränslen i enlighet med bilaga XXII och av råolja och andra petroleumprodukter i enlighet med bilaga XXV som har sitt ursprung i Ryssland eller exporteras från Ryssland (avseende råolja, se särskilda bestämmelser i artikel 3m). 

 

EU upprätthåller även omfattande förbud mot viss försäljning, export med mera av produkter och teknik för utvinning av olja, gas och mineraler i Krim och Sevastopol samt Donetsk och Luhansk.

 

Affärstjänster

Det är förbjudet att direkt eller indirekt tillhandhålla vissa affärstjänster till Rysslands regering eller till juridiska personer, enheter eller organ som är etablerade i Ryssland, bland annat inom redovisning och revision, marknadsföringstjänster, arkitekt- och ingenjörstjänster, juridisk rådgivning, IT-konsulttjänster, marknadsundersöknings- och opinionsundersökningstjänster, tjänster avseende teknisk provning och analys samt reklamtjänster. Vissa möjligheter till undantag finns.

 

Krav på kontraktsmässigt förbud mot vidareexport till Ryssland

Den 18 december 2023 beslutade EU om att införa krav på avtalsskrivning om förbud mot vidareexport till Ryssland. Kravet berör försäljning, leverans, överföring eller export av särskilt utpekade produkter till tredjeland.

 

Vid försäljning, leverans, överföring eller export av vissa särskilt utpekade produkter till tredjeland ska exportörer avtalsmässigt förbjuda vidareexport till Ryssland eller vidareexport för användning i Ryssland. Kravet gäller för försäljning, leverans, överföring och export till alla tredjeländer med undantag för de partnerländer som listas i bilaga VIII till förordning 833/2014, det vill säga USA, Japan, Storbritannien, Sydkorea, Australien, Kanada, Nya Zeeland, Norge, Schweiz, Liechtenstein och Island.

 

Kravet gäller för:

  • varor eller teknik som är lämpade för användning inom luftfart eller rymdindustrin förtecknade i bilaga XI
  • flygbränsle och bränsletillsatser förtecknade i bilaga XX
  • skjutvapen och andra vapen förtecknade i bilaga XXXV
  • gemensamt högprioriterade produkter som särskilt förtecknas i bilaga XL till förordning 833/2014 (med vissa undantag); samt
  • eldvapen och ammunition som förtecknas i bilaga I till förordning 258/2012 (skjutvapenförordningen).

 

Samtliga produkter som omfattas av bilagorna har listade tullkoder (KN-nummer). Observera att även krigsmateriel och listade produkter med dubbla användningsområden (PDA) kan omfattas av de tullkoder som anges i dessa bilagor. Vid ansökan om exporttillstånd till ISP måste sökanden i dessa fall kunna styrka att relevanta avtalsskrivningar finns. Samtliga ansökningar till ISP om tillstånd för export till länder utanför EU eller utanför de i bilaga VII uppräknade partnerländerna ska därför innehålla KN-nummer.

 

Kravet på avtalsskrivning gäller avtal som ingåtts från och med den 20 december 2023 med leverans från och med den 20 mars 2024 samt avtal som ingåtts före den 19 december 2023 med leverans efter den 20 december 2024. Kravet gäller inte för avtal som ingåtts före den 19 december 2023 om leverans sker före den 20 december 2024.

 

Kravet på avtalsskrivning omfattar inte offentliga kontrakt som har ingåtts med en offentlig myndighet i ett tredjeland eller med en internationell organisation. Exportörer ska informera den behöriga myndigheten i den medlemsstat där de är bosatta eller etablerade om alla offentliga kontrakt som de har ingått och som omfattas av undantaget för offentliga kontrakt inom två veckor från ingåendet. I Sverige har ingen behörig myndighet ännu utsetts.

 

Artikel 12g fastställer att avtalsskrivningen ska innehålla lämpliga rättsmedel vid brott mot densamma. Artikeln omfattar även en skyldighet för exportörer att omedelbart anmäla till behörig myndighet om en motpart i tredjeland bryter mot avtalsklausulen, så snart exportören får kännedom om detta. För mer information och förslag på avtalsskrivning, se EU-kommissionens vägledning (engelsk version).

 

Konsoliderad version av förordning 833/2014 med samtliga bilagor (förteckningar över vilka produkter som omfattas återfinns i bilaga XI, XX, XXXV och XL)

 

Skjutvapenförordningen med bilagor (se bilaga I)

 

Frysning av tillgångar

EU har beslutat om frysning av tillgångar och ekonomiska resurser för ett omfattande antal listade personer och enheter. De personer och enheter vars tillgångar och ekonomiska resurser frysts lyder under tillgängliggörandeförbud, vilket innebär ett handelsförbud.

 

Läs mer under Förbjudna handelspartners.

 

Övrigt

Det är även förbjudet för ryska vägtransportföretag att transportera varor på väg inom EU, inklusive transittransporter.

Det är förbjudet att från Ryssland köpa, importera med mera guld och diamanter av ryskt ursprung. 

 

Läs mer

Det finns ett stort antal ytterligare restriktiva åtgärder riktade mot Ryssland. För fullständig information kring sanktionernas omfattning och innehåll, se Regeringens webbplats om internationella sanktioner.

 

Kontakta oss

Vill du komma i kontakt med oss kan du skicka ett e-post till: