Tekniska krav
Här finns information om de tekniska krav som gäller för att använda Kundwebben. Detaljerade instruktioner för att komma igång med Kundwebben skickas via e-post när en ny användare har lagts till.
Grundläggande krav:
- En PC med Windows 10 eller 11.
- En webbläsare, Microsoft Edge eller Google Chrome.
- Ett användarkonto i Kundwebben.
Observera att Kundwebben inte är anpassad för mobilanvändning.
Två olika metoder för inloggning och signering
För att logga in och signera ärenden i Kundwebben finns det två olika metoder, BankID eller ID-kort/e-legitimation från Skatteverket/Telia. Vid inloggning väljer du vilken metod du vill använda.
Inloggning och signering med BankID
För att logga in och signera i Kundwebben med BankID krävs den grundläggande tekniken beskriven ovan samt att du har ett BankID.
Inloggning och signering med ID-kort/e-legitimation
För att logga in och signera i Kundwebben med ID-kort/e-legitimation krävs den grundläggande tekniken beskriven ovan samt följande:
- Ett ID-kort/e-legitimation från Skatteverket eller Telia. Läs om hur du ansöker om Skatteverkets ID-kort på deras hemsida. Observera att Telia inte längre utfärdar ID-kort.
- En separat kompatibel kortläsare alternativt en inbyggd kortläsare i din dator.
- Programvara Net iD Client (version 1.3.1.16), tillhandhålls av ISP.
- Använder du Telias ID-kort fungerar även den tidigare versionen av Net iD Client (version 1.1.5)
- Webbläsare med aktiverat tillägg (version 1.2.0.0) för Net iD Client. Tillägget bör hämtas automatiskt vid installation av Net iD Client, om det inte sker går tillägget att ladda ner.
Testa den tekniska lösningen - om du vill använda ID-kort/e-legitimation vid inloggning och signering
Du kan testa Net iD Client via leverantörens webbplats:
Testa Net Id Client hos Pointsharp (nytt fönster)
Information om programvaran Net iD Enterprise
Vissa organisationer använder sig av Net iD Enterprise sedan tidigare, och vill därför använda den programvaran istället för Net iD Client. Observera att det inte går att ha både Net iD Enterprise och Net iD Client installerade samtidigt. Aktivera Microsoft Edge Internet Explorer-mode och öppna kundwebben i det läget. När detta görs nyttjas Net iD Enterprise istället för Net iD Client och inget webbläsartillägg behövs.
Observera att leverantören av Net iD Enterprise håller på och avvecklar den produkten, de uppmanar därför användare att gå över till Net iD Client istället. Vi kan därför inte garantera att Net iD Enterprise framöver går att använda för inloggning och signering i Kundwebben.
Kontakta IT-supporten
Har du tekniska frågor om Kundwebben, kontakta IT-supporten.
it@isp.se