Gå till huvudinnehåll

Tekniska krav

På denna sida finns information om vilka tekniska krav som gäller för att använda Kundwebben. Detaljerade instruktioner för att komma igång med Kundwebben skickas via e-post när en ny användare har lagts till.

Följande krävs:

  • En PC med Windows 10 eller 11. 
  • En webbläsare, Microsoft Edge eller Google Chrome. 
  • Ett ID-kort/e-legitimation från Skatteverket, med en valfri kompatibel kortläsare. Läs om hur du ansöker om Skatteverkets ID-kort på deras hemsida
    • Även ID-kort/e-legitimation från Telia kan användas så länge giltighetsdatumet på kortet inte har passerat. Telia utfärdar dock inte längre ID-kort.
  • Programvara Net iD Client (version 1.3.1.16), tillhandhålls av ISP.
    • Använder du Telias ID-kort fungerar även den tidigare versionen av Net iD Client (version 1.1.5)
  • Webbläsare med aktiverat tillägg (version 1.2.0.0) för Net iD Client. Tillägget bör hämtas automatiskt vid installation av Net iD Client, om det inte sker går tillägget att ladda ner. 
    • Microsoft Edge: Tillägget finns att hämta här.
    • Google Chrome: Tillägget finns att hämta här.

 

Testa den tekniska lösningen

Du kan testa Net iD Client via leverantörens webbplats:

Testa Net Id Client hos Pointsharp (nytt fönster)

 

Information om programvaran Net iD Enterprise

Vissa organisationer använder sig av Net iD Enterprise sedan tidigare, och vill därför använda den programvaran istället för Net iD Client. Observera att det inte går att ha både Net iD Enterprise och Net iD Client installerade samtidigt. Aktivera Microsoft Edge Internet Explorer-mode och öppna kundwebben i det läget. När detta görs nyttjas Net iD Enterprise istället för Net iD Client och inget webbläsartillägg behövs. 

 

Observera att leverantören av Net iD Enterprise håller på och avvecklar den produkten, de uppmanar därför användare att gå över till Net iD Client istället. Vi kan därför inte garantera att Net iD Enterprise framöver går att använda för inloggning och signering i Kundwebben. 

Kontakta oss

Har du tekniska frågor om Kundwebben eller vill föreslå en förbättring, kontakta IT-supporten.