Frågor och svar om Kundwebben
Här finner du de vanligaste frågorna och svaren gällande Kundwebben. Även i vår användarmanual kan du hitta svar på frågor om Kundwebben.
Vi har delat upp frågorna inom följande områden:
- Användarhantering och åtkomst till Kundwebben
-
Inloggning i Kundwebben, inklusive aktivering av ID-kort/e-legitimation
-
Problem vid inloggning eller signering
Kontakta oss om du inte får svar på din fråga här eller i vår Användarmanual. Kontaktuppgifter finns på sidan Support.
Användarhantering och åtkomst till Kundwebben
Hur blir man användare i Kundwebben?
För att bli användare i Kundwebben behöver din organisation ansluta sig till Kundwebben, genom att skriva ett avtal med ISP, samt ange vilka användare som ska ha tillgång till e-tjänsten i avtalet. Läs mer på sidan Anslut er organisation.
Redan anslutna organisationer hanterar nya användare via Kundwebben, läs mer på sidan Lägga till/ta bort användare.
Hur meddelar jag att en användare ska läggas till eller tas bort från Kundwebben?
Detta meddelas via Kundwebben, läs mer på sidan Lägga till/ta bort användare.
Vilken version av programvaran Net iD Client och webbläsartillägg behöver jag?
Se sidan Tekniska krav.
Jag har bytt dator och behöver få programvaran Net iD Client skickat till mig på nytt, hur gör jag då?
Kontakta oss så mejlar vi programvaran till dig, se kontaktuppgifter på sidan Support.
Inloggning i Kundwebben, inklusive aktivering av ID-kort/e-legitimation
Vilka inloggningsalternativ finns det i Kundwebben?
Idag kan man logga in i Kundwebben med ID-kort/e-legitimation från Telia eller Skatteverket. Observera att Telia inte längre utfärdar ID-kort. Under oktober planerar vi att införa inloggning med BankID
Kan jag logga in i Kundwebben med BankID?
I dagsläget är det inte möjligt att logga in i Kundwebben med BankID. Under oktober planerar vi dock att införa inloggning och signering med BankID.
Hur länge kan jag använda mitt ID-kort/e-legitimation från Telia för inloggning och signering i Kundwebben?
Inloggning med ID-kort/e-legitimation från Telia fungerar så länge giltighetsdatumet på kortet inte har passerat. Observera att Telia inte längre utfärdar ID-kort. Om giltighetstiden har passerat för ditt ID-kort får du beställa ett ID-kort/e-legitimation från Skatteverket, läs mer på sidan Tekniska krav.
Hur aktiverar jag mitt ID-kort/e-legitimation från Skatteverket för inloggning och signering i Kundwebben?
Följ nedan steg. Du behöver troligtvis hjälp från din IT-avdelning.
Aktivera ditt ID-kort/e-legitimation för inloggning
- Gå till Skatteverkets hemsida.
- Klicka på Logga in.
- Stoppa in ditt ID-kort i kortläsaren och välj alternativet AB Svenska Pass.
- Du uppmanas då att ladda ner webbläsartillägget SConnect. Följ instruktionerna. Här kan du behöva ta hjälp av din IT-avdelning.
- Ange den PUK-kod som du fått från Skatteverket och välj en egen PIN-kod, 6 siffror.
- Nu kan du logga in i Kundwebben genom att använda den PIN-kod som du valde.
Aktivera ID-kortet/e-legitimationen för signering i Kundwebben
- Stoppa in ditt ID-kort i kortläsaren.
- Högerklicka på programvaran Net iD Client längst ner till höger i Windows, detta kräver att du har laddat ner Net iD Client
- Välj ditt ID-kort och sen “Unlock PIN Signature’”/”Lås upp säkerhetskod”
- Ange din PUK-kod och välj en egen signeringskod, sex siffor.
- Meddelande ”Upplåsning av säkerhetskoden lyckades” visas om allt har gått bra.
- Nu kan du signera ärenden i Kundwebben genom att använda den signeringskod som du valde.
Problem vid inloggning eller signering
Jag kommer inte ihåg min PIN-kod till Skatteverkets ID-kort/e-legitimation, hur får jag en ny kod?
Har du glömt bort din PIN-kod behöver du beställa en ny PUK-kod hos Skatteverket. När du har fått PUK-koden måste du logga in i någon av Skatteverkets e-tjänster och välja en ny PIN-kod. Råkar du däremot spärra eller tappa bort din PUK-kod måste du ansöka om nytt id-kort eftersom att PUK-koden inte går att ersätta.
Läs mer här: E-legitimation på id-kortet | Skatteverket
Jag kommer inte ihåg mina koder till Telias ID-kort/e-legitimation, vad gör jag då?
När du beställde ditt ID-kort från Telia fick du även ett brev innehållandes dina koder. Har du inte kvar det brevet kan du inte få nya koder, detta eftersom att Telia inge längre utfärdar ID-kort. Du får istället beställda ett ID-kort/e-legitimation från Skatteverket, läs mer på sidan Tekniska krav.
Jag får felmeddelandet ”Säkerhetskoden är låst. (E14)” när jag försöker logga in med Telias ID-kort/e-legitimation, vad ska jag göra?
När du beställde ditt ID-kort från Telia fick du ett papper med koder, bland annat en PUK-kod. Använd PUK-koden för att låsa upp ditt ID-kort inifrån programmet Net ID Client på din dator.
Jag kan inte logga in i Kundwebben, felmeddelandet ”Ett fel uppstod i Kundwebben” visas
Du är troligtvis inte upplagd som användare i Kundwebben. Be en kollega som är användare av Kundwebben beställa behörighet åt dig, läs mer på sidan Lägga till/ta bort användare.
Om din organisation inte har några användare i Kundwebben finns information om hur ni ansluter er organisation på sidan Anslut er organisation
Jag kan inte logga in i Kundwebben, felmeddelandet ”Webbplatsen kan inte tillhandhålla en säker anslutning” eller ”Misslyckades att hämta data för kund” visas
Det beror oftast på att ID-kortet/e-legitimationen inte får kontakt med programvaran Net iD Client. Utrustningen måste kontrolleras, att allt sitter i ordentligt. Testa att ta ur ID-kortet ur kortläsaren och sätt in det på nytt. Testa att ta ur kortläsaren ur datorn och sätt in kortläsaren på nytt.
Det kan också bero på att ID-kortets giltighetsdatum har passerat (datum står på ID-kortet).
Jag försöker skicka in bilagor via Kundwebben men får felmeddelande
Kontrollera att dina bilagor inte innehåller specialtecken.
Jag får ett felmeddelanden när jag försöker signera mitt ärende
Kontrollera att du har installerat det webbläsartillägg som krävs/att du har installerat rätt version av webbläsartillägget, se sidan tekniska krav för information om vilken version av tillägget som gäller.
Om du har redan har installerat rätt version av webbläsartillägget, kontrollera att webbläsartillägget är aktiverat. Detta gör du i din webbläsare, via Inställningar, Tillägg, Hantera tillägg.
Jag får inte upp möjligheten att signera mitt ärende
Kontrollera att du har installerat det webbläsartillägg som krävs/att du har installerat rätt version av webbläsartillägget, se sidan tekniska krav för information om vilken version av tillägget som gäller.
Om du har redan har installerat rätt version av webbläsartillägget, kontrollera att webbläsartillägget är aktiverat. Detta gör vi du i din webbläsare, via Inställningar, Tillägg, Hantera tillägg.
Något fält i ärendeformuläret kan innehålla för mycket text, exempelvis fältet ”Produktnamn”. Testa att minska ner text.