Gå till huvudinnehåll

Information om inloggning till befintliga användare

Här finns information till befintliga användare av Kundwebben gällande inloggning och signering i Kundwebben.

Information om Telias ID-kort/e-legitimation

Om du idag använder Telias ID-kort/e-legitimation för inloggning och signering i Kundwebben kan du fortsätta med detta, så länge kortets giltighetsdatum inte har passerat. Telia utfärdar inte längre ID-kort.

 

Information om Skatteverkets ID-kort/e-legitimation

Om du redan är upplagd som användare i Kundwebben och vill använda Skatteverkets ID-kort/e-legitimation för inloggning och signering i Kundwebben behöver du kontakta oss via it@isp.se för att få tillgång till den senaste versionen av Net iD Client. På Skatteverkets hemsida finns information om hur du ansöker om deras ID-kort. 

 

Aktivera ID-kort/e-legitimation för inloggning i Kundwebben

För att aktivera Skatteverkets ID-kort/e-legitimation för inloggning i Kundwebben behöver du följa dessa steg:

  1. Gå till Skatteverkets hemsida.
  2. Klicka på Logga in.
  3. Stoppa in ditt ID-kort i kortläsaren och välj alternativet AB Svenska Pass.
  4. Du uppmanas då att ladda ner webbläsartillägget SConnect. Följ instruktionerna. Här kan du behöva ta hjälp av din IT-avdelning.
  5. Ange den PUK-kod som du fått från Skatteverket och välj en egen PIN-kod, 6 siffror.
  6. Nu kan du logga in i Kundwebben genom att använda den PIN-kod som du valde.

 

Aktivera ID-kort/e-legitimation för signering i Kundwebben

För att aktivera Skatteverkets Skatteverkets ID-kort/e-legitimation för signering i Kundwebben behöver du följa dessa steg:

  1. Stoppa in ditt ID-kort i kortläsaren.
  2. Högerklicka på Net iD Client längst ner till höger i Windows, detta kräver att du har laddat ner programvaran via länken i bekräftelsemejlet.
  3. Välj ditt ID-kort och sen “Unlock PIN Signature’”/”Lås upp säkerhetskod”
  4. Ange din PUK-kod och välj en egen signeringskod, sex siffor.
  5. Meddelande ”Upplåsning av säkerhetskoden lyckades” visas om allt har gått bra.
  6. Nu kan du signera ärenden i Kundwebben genom att använda den signeringskod som du valde.

 

Information om BankID

I början av oktober planerar vi att införa inloggning med BankID. Inloggning med BankID kommer vara det enklaste alternativet för inloggning, detta då du varken behöver ID-kort eller kortläsare för inloggning. Mer information kommer här. 

 

Har du frågor, kontakta it@isp.se