Kundwebbinfo
Samlad information till befintliga användare av Kundwebben - kommande inloggningsalternativ.
Idag är det endast möjligt att logga in i Kundwebben med ett ID-kort/e-legitimation från Telia. Eftersom att Telia inte längre utfärdar ID-kort utökar vi inloggningsalternativen. Du behöver inte meddela ISP vilket inloggningssätt du vill använda när du loggar in.
Under vecka 35 planerar vi att införa inloggning i Kundwebben med ID-kort/e-legitimation från Skatteverket.
I mitten av september planerar vi att införa inloggning med BankID. Inloggning med BankID kommer vara det enklaste alternativet för inloggning, detta då du varken behöver ID-kort eller kortläsare för inloggning. För aktuell tidplan för införandet, se här: isp.se/kundwebben/
Om du fortsatt vill logga in med ett ID-kort istället för BankID, eller om ditt ID-kort från Telia går ut innan vi inför BankID, kan du redan nu ansöka om ID-kort från Skatteverket, läs mer på Skatteverkets hemsida. Om du fortsatt vill använda ditt ID-kort från Telia för inloggning behöver du inte göra något (så länge ditt ID-korts giltighetstid inte har passerat).
Om inloggning med Skatteverkets ID-kort/e-legitimation
För att kunna logga in och signera med Skatteverkets ID-kort/e-legitimation behöver du följa nedan steg. Observera, först när inloggningslösningen har införts vecka 35 kommer du kunna installera en ny version av Net iD Client samt aktivera ID-kortet/e-legitimationen för signering.
Installera en ny version av Net iD Client
De tekniska kraven för inloggning med Skatteverkets ID-kort/e-legitimation kommer vara samma som för inloggning med Telias ID-kort. Dock kommer du behöva installera en ny version av programvaran Net iD Client. Information om hur du får tillgång till den nya versionen kommer att presenteras här i samband med att den nya inloggningslösningen införs under vecka 35.
Aktivera ID-kortet/e-legitimationen för inloggning i Kundwebben
För att aktivera ID-kortet/e-legitimationen för inloggning i Kundwebben behöver du logga in på någon av Skatteverkets e-tjänster en gång och sätta en egen PIN-kod för ditt ID-kort. För att göra detta behöver du den PUK-kod som Skatteverket har skickat hem till dig. Ange inloggningsalternativet "AB Svenska Pass". Du uppmanas då att ladda ner Webbläsartillägget SConnect. Ladda ner tillägget enligt instruktion och sätt din egen PIN-kod. Efter det kan du logga in Kundwebben.
Aktivera ID-kortet/e-legitimationen för signering i Kundwebben
För att aktivera ID-kortet/e-legitimationen för signering i Kundwebben behöver du först aktivera det för identifikation. Efter det behöver du låsa upp signering med Net Id Client samt sätta en egen signeringskod. För att göra detta kan du behöva ta hjälp av din IT-avdelning. Obs, detta steg kan du göra först när den nya versionen av Net iD Client finns tillgänglig här.
Mer detaljerad information kommer.
Har du frågor, kontakta it@isp.se