Gå till huvudinnehåll

Kundwebbinfo

Samlad information till befintliga användare av Kundwebben - kommande inloggningsalternativ.

Idag är det endast möjligt att logga in i Kundwebben med ett ID-kort från Telia innehållande e-legitimation. Eftersom att Telia inte längre utfärdar ID-kort utökar vi inloggningsalternativen. Du behöver inte meddela ISP vilket inloggningssätt du vill använda när du loggar in. 

 

I slutet av april/i början av maj kommer man kunna logga in i Kundwebben med ID-kort från Skatteverket innehållande e-legitimation. Senast veckan innan midsommar kommer det även vara möjligt att logga in med BankID. Inloggning med BankID kommer vara det enklaste alternativet för inloggning, detta då du varken behöver ID-kort eller kortläsare för inloggning. 

 

Om du fortsatt vill logga in med ett ID-kort istället för BankID, eller om ditt ID-kort från Telia går ut innan vi inför BankID, kan du redan nu ansöka om ID-kort från Skatteverket, läs mer på Skatteverkets hemsida. Om du fortsatt vill använda ditt ID-kort från Telia för inloggning behöver du inte göra något. 

 

Om inloggning med Skatteverkets ID-kort

De tekniska kraven för inloggning med Skatteverkets ID-kort kommer vara samma som för inloggning med Telias ID-kort. Dock kommer man behöva installera en ny version av programvaran Net iD Client. Den nya versionen av Net iD Client kommer kunna laddas ner från denna sida. 

 

Skatteverket kommer skicka hem en PUK-kod till dig. För att aktivera ID-kortet för inloggning i Kundwebben behöver du logga in på någon av Skatteverkets e-tjänster en gång och ange en egen PIN-kod för ditt ID-kort. Ange inloggningsalternativet "AB Svenska Pass". Du uppmanas då att ladda ner Webbläsartillägget SConnect. Ladda ner tillägget enligt instruktion och ange en egen PIN-kod. Först när du har angett en PIN-kod kan du logga in i Kundwebben.

 

För att aktivera ID-kortet för signering i Kundwebben behöver du först aktivera det för identifikation. Efter det behöver du låsa upp signering med Net Id Client. För att göra detta kan du behöva ta hjälp av din IT-avdelning. Obs, detta steg kan du göra först när den nya versionen av Net iD Client finns tillgänglig här. 

Mer detaljerad information kommer. 

 

Har du frågor, kontakta it@isp.se