Gå till huvudinnehåll

Information om inloggning till befintliga användare

Här finns information till befintliga användare av Kundwebben gällande inloggning och signering i Kundwebben.

Information om inloggningsmetoder

Vid inloggning i Kundwebben får man två inloggningsalternativ när man klickar på inloggningslänken:

  • ID-kort/e-legitimation från Skatteverket eller Telia
  • BankID

Du väljer själv vilket alternativ du vill använda varje gång du loggar in. Du behöver inte meddela ditt val till ISP eller vidta några andra åtgärder. 

 

Observera att Kundwebben inte är anpassad för att användas i mobilen. 

 

Information om Telias ID-kort/e-legitimation

Om du idag använder Telias ID-kort/e-legitimation för inloggning och signering i Kundwebben kan du fortsätta med detta, så länge kortets giltighetsdatum inte har passerat. Telia utfärdar inte längre ID-kort.

 

Information om Skatteverkets ID-kort/e-legitimation

Ska du använda Skatteverkets ID-kort/e-legitimation för inloggning och signering i Kundwebben behöver du installera version 1.3.1.16. av programvaran Net iD Client. Kontakta oss via it@isp.se om du behöver få tillgång till programvaran. På Skatteverkets hemsida finns information om hur du ansöker om ID-kort. 

 

Aktivera ID-kort/e-legitimation för inloggning i Kundwebben

För att aktivera Skatteverkets ID-kort/e-legitimation för inloggning i Kundwebben behöver du följa dessa steg:

  1. Gå till Skatteverkets hemsida.
  2. Klicka på Logga in.
  3. Stoppa in ditt ID-kort i kortläsaren och välj alternativet AB Svenska Pass.
  4. Du uppmanas då att ladda ner webbläsartillägget SConnect. Följ instruktionerna. Här kan du behöva ta hjälp av din IT-avdelning.
  5. Ange den PUK-kod som du fått från Skatteverket och välj en egen PIN-kod, 6 siffror.
  6. Nu kan du logga in i Kundwebben genom att använda den PIN-kod som du valde.

 

Aktivera ID-kort/e-legitimation för signering i Kundwebben

För att aktivera Skatteverkets Skatteverkets ID-kort/e-legitimation för signering i Kundwebben behöver du följa dessa steg:

  1. Stoppa in ditt ID-kort i kortläsaren.
  2. Högerklicka på Net iD Client längst ner till höger i Windows, detta kräver att du har laddat ner programvaran via länken i bekräftelsemejlet.
  3. Välj ditt ID-kort och sen “Unlock PIN Signature’”/”Lås upp säkerhetskod”
  4. Ange din PUK-kod och välj en egen signeringskod, sex siffor.
  5. Meddelande ”Upplåsning av säkerhetskoden lyckades” visas om allt har gått bra.
  6. Nu kan du signera ärenden i Kundwebben genom att använda den signeringskod som du valde.

 

Har du frågor, kontakta it@isp.se