Lättläst om ISP
Här kan du läsa om ISP och vad vi gör.
ISP är en statlig myndighet som kontrollerar dem
som exporterar krigsmateriel till andra länder.
Exportera är att sälja produkter och tjänster
utanför ett lands gränser.
Krigsmateriel är till exempel
vapen och militär utrustning.
ISP kontrollerar också dem som exporterar produkter
med dubbla användningsområden
till andra länder.
Det är till exempel produkter eller teknik som
både militärer och andra personer kan använda.
Om ett företag eller en person vill exportera
sådant till andra länder kan de behöva tillstånd från ISP.
ISP arbetar också med riktade sanktioner.
Det betyder att det till exempel kan vara
förbjudet att exportera vissa produkter till ett land.
ISP är också nationell myndighet för
konventionen mot kemiska vapen.
Länder som sagt ja till konventionen ska varje år
bland annat berätta hur de följer konventionen.
ISP är den svenska myndighet som sköter det arbetet.
Tillsynsbesök
Varje år besöker ISP företag och personer
som har tillstånd att exportera till andra länder.
ISP kontrollerar att de följer lagar och regler.
Samarbete med flera länder
För att kontrollera exporten måste flera länder
arbeta tillsammans. ISP samarbetar om frågor
om export med till exempel EU-länderna.
ISP får stöd av två råd
Ibland behöver ISP stöd med svåra frågor.
Då hjälper Exportkontrollrådet till.
Det är en grupp med riksdagsledamöter från olika partier.
När det gäller tekniska frågor får ISP hjälp
av Teknisk-vetenskapliga rådet.
Det är en grupp med tekniska experter.
Övrigt
Generaldirektör och chef för myndigheten är
Carl Johan Wieslander.
Allt som ISP arbetar med finns inte
skrivet på lättläst svenska.
Om du har frågor som du inte fått svar på
kan du alltid höra av dig till oss.
E-post skickar du till registrator@isp.se.
Adress och telefonnummer hittar du under Kontakta oss.
Kontakta oss
Vill du komma i kontakt med oss kan du skicka ett e-post till:
registrator@isp.se