Hur rapportering ska ske
Rapportering ska göras via anvisad e-post, post, telefonsamtal eller ett fysiskt möte, för att skyddet ska gälla. Vid rapportering behöver du lämna en redogörelse av överträdelsen och gärna tillhandahålla eventuella dokument som kompletterar redogörelsen. Ju tydligare redogörelse desto enklare blir det för ISP att bedöma om en överträdelse av regelverket har skett.
Rapportering kan göras anonymt, ISP kommer inte att kräva att du som rapporterar avslöjar din identitet.
Anonymitet och sekretess
Den sekretess som skyddar anmälarens identitet är absolut. Det innebär att en uppgift inte får lämnas ut, även om det står klart att du som rapporterar inte kommer att drabbas negativt om uppgifterna röjs.
Det är möjligt att rapporteringen kan komma att ligga till grund för ett ärende hos ISP, annan myndighet eller domstol. Inom ramen för ett sådant ärende finns det en möjlighet att rapporteringen, eller delar av den, kan lämnas ut till den som är part i ärendet då den har rätt till insyn i ärendet.
Personuppgifter som förekommer i ett ärende ska inte sparas längre än nödvändigt i enlighet med de rutiner som gäller för personuppgiftsbehandling. Enligt visselblåsarlagen får personuppgifter i ett ärende inte behandlas längre än två år efter det att ärendet avslutades. Detta hindrar dock inte att ISP arkiverar och bevarar allmänna handlingar på sedvanligt sätt.
För att rapportera anonymt via e-post, skapa ett anonymt e-postkonto utan ditt namn i e-postadressen.
Rapporteringskanaler
ISP tillhandahåller nedanstående rapporteringskanaler. Postförsändelse bör skickas med rekommenderad post. Använda gärna vår rapporteringsmall vid rapporteringen.
Telefon
08-406 31 00
Be att få prata med visselblåsarfunktionen.
E-post
Post
ISP (VB)
Box 6086
171 06 Solna
Märk kuvertet med EXTERN.
Bekräftelse, utredning och återkoppling
Du kommer att få bekräftelse på mottagen rapport inom sju dagar. Om den information som du lämnat inte är komplett eller om den behöver förtydligas kommer ISP att kontakta dig på samma sätt som du tagit kontakt med ISP, om vi bedömer att så kan ske utan risk för att din identitet röjs.
ISP utreder ärendet vilket kan leda till exempelvis överlämning till polis eller åklagare, alternativt att ärendet läggs ner/avskrivs. Återkoppling på åtgärder som vidtagits görs inom tre månader.
Om rapportering sker anonymt kan ISP inte lämna en bekräftelse, ställa följdfrågor eller lämna återkoppling.
Stöd vid rapportering
Kontakta oss
Vill du komma i kontakt med oss kan du skicka ett e-post till:
registrator@isp.se