Gå till huvudinnehåll

Handläggningsprocessen

Handläggningsprocessen består av två steg – en prövningsfas (fas 1) och en granskningsfas (fas 2). Ärenden som inte går vidare till en fördjupad granskning avslutas i fas 1.

 

Inlämnande av anmälan om direktinvestering

Anmälan ska i första hand göras via Kundwebben, ett webbaserat verktyg för företag som har ärenden hos ISP. Information om hur du ansluter din organisation till Kundwebben finns här.

 

I andra hand kan anmälan sändas via e-post till registrator@isp.se. Den anmälningsblankett som då ska användas, inklusive anvisningar för anmälan, finns att hämta via ISP:s hemsida.

 

Om investeraren inte anmäler en investering trots att det finns en skyldighet att göra det har ISP rätt att upprätta ett underlag för anmälan.

 

Vem som är anmälningsskyldig

Det är investeraren som är anmälningsskyldig. Om anmälan görs av ett ombud ska en fullmakt som ger ombudet rätt att företräda investeraren utgöra en av bilagorna till anmälan.

 

Det företag som är föremål för en investering som omfattas av lagen ska upplysa den som avser att genomföra investeringen om att lagen gäller för verksamheten och särskilt om dennes anmälningsskyldighet. Upplysningsskyldigheten gäller däremot inte vid förvärv på en reglerad marknad som avses i 1 kap. 4 b § lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden, en motsvarande marknad utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet eller en MTF-plattform som avses i 1 kap. 4 b § lagen om värdepappersmarknaden.

 

Krav på fullständig anmälan

När en anmälan kommer in till ISP görs en bedömning av dess fullständighet. Anmälan är fullständig först när de uppgifter som framgår av ISP:s anvisningar för anmälan har lämnats och informationen i anmälan är så konkretiserad att den kan ligga till grund för en prövning av investeringen. Om anmälan inte är fullständig begärs kompletteringar in. ISP underrättar skyndsamt investeraren eller dess ombud om anmälan saknar obligatoriska uppgifter. ISP kan välja att pröva en investering trots att en obligatorisk uppgift inte lämnats. Detta gäller om uppgiften inte är tillgänglig eller nödvändig för ISP:s prövning.

 

Fas 1 – prövningsfasen – 25 arbetsdagar

Från det datum då anmälan är fullständig har ISP 25 arbetsdagar på sig att utreda ärendet och meddela ett beslut. Detta innebär att prövningsfasens första dag är arbetsdagen efter det datum då anmälan är fullständig. I denna fas utreder ISP om det rör sig om en utländsk direktinvestering i skyddsvärd verksamhet som skulle kunna inverka skadligt på Sveriges säkerhet eller på allmän ordning eller allmän säkerhet i Sverige. För denna bedömning kan ISP begära in fler uppgifter från investeraren än vad som behöver lämnas i anmälan.

 

Beslut i prövningsfasen

När prövningen i fas 1 är komplett fattar ISP beslut om att antingen lämna anmälan utan åtgärd eller inleda en granskning av investeringen.

 

En anmälan ska lämnas utan åtgärd om ISP bedömer att det inte finns anledning att anta att det rör sig om en utländsk direktinvestering som skulle kunna inverka skadligt på Sveriges säkerhet eller på allmän ordning eller allmän säkerhet i Sverige. Om så inte är fallet ska ISP besluta att inleda en granskning av investeringen.

 

Fas 2 – granskningsfasen – tre månader

Från och med att ISP har fattat beslut om att inleda en granskning har myndigheten tre månader på sig att genomföra granskningen och besluta att antingen förbjuda eller godkänna investeringen. Om det finns särskilda skäl får beslutet meddelas inom sex månader.

 

I granskningsfasen sker en fördjupad utredning. ISP kan i denna fas komma att ställa fler och fördjupade frågor till investeraren, men även till det företag som är föremål för investeringen. Båda dessa ska på begäran av ISP tillhandahålla de uppgifter eller handlingar som myndigheten behöver för sin granskning.

 

ISP har vid sin granskning en skyldighet att samverka med de statliga myndigheter som regeringen bestämmer enligt förordningen (2023:624) om granskning av utländska direktinvesteringar. Dessa myndigheter är Försvarsmakten, Försvarets materielverk, Kommerskollegium, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och Säkerhetspolisen.

 

ISP har även möjlighet under granskningen att inhämta information från andra myndigheter som pekas ut i samma förordning. Dessa myndigheter är Affärsverket svenska kraftnät, Bolagsverket, Ekobrottsmyndigheten, E-hälsomyndigheten, Finansinspektionen, Försvarets materielverk, Livsmedelsverket, Läkemedelsverket, Länsstyrelsen i Norrbottens län, Länsstyrelsen i Skåne län, Länsstyrelsen i Stockholms län, Länsstyrelsen i Västra Götalands län, Kommerskollegium, Konkurrensverket, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Patent- och registreringsverket, Polismyndigheten, Post- och telestyrelsen, Skatteverket, Socialstyrelsen, Statens energimyndighet, Statens jordbruksverk, Sveriges geologiska undersökning, Strålsäkerhetsmyndigheten, Trafikverket, Transportstyrelsen och Verket för innovationssystem.

 

ISP kan även begära in uppgifter från kommuner och regioner.

 

Samarbetsstruktur inom EU

ISP är Sveriges kontaktpunkt i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/452 om upprättande av en ram för granskning av utländska direktinvesteringar i unionen. Detta innebär bland annat att ISP ska underrätta kommissionen och övriga medlemsstater om alla utländska direktinvesteringar som granskas av myndigheten. När ett ärende tas till granskning ombeds investeraren att fylla i en blankett, som är framtagen av kommissionen och används av samtliga medlemsstater när de delar ett ärende via EU-samarbetet.

 

Om en annan medlemsstat anser att en utländsk direktinvestering som är föremål för granskning i Sverige sannolikt kan inverka på dess egen säkerhet eller allmänna ordning, eller har relevant information för en sådan granskning, får den lämna synpunkter till ISP.

 

Om kommissionen anser att en utländsk direktinvestering som är föremål för granskning sannolikt kan inverka på säkerhet eller allmän ordning i mer än en medlemsstat, eller har relevant information om den utländska direktinvesteringen, får den avge ett yttrande till ISP.

 

Om en annan medlemsstat eller kommissionen vill lämna synpunkter eller avge ett yttrande gällande en investering som granskas av ISP, ska de inom 15 kalenderdagar från det att de tagit emot ärendet underrätta ISP om sin avsikt att göra det och kan i samband med detta även ställa kompletterande frågor. Inom 35 kalenderdagar från det att de tagit emot ärendet ska de sända synpunkterna eller yttrandet till ISP i sin helhet.

 

ISP ska i vederbörlig utsträckning beakta de synpunkter och yttranden som inkommer till myndigheten. Det slutgiltiga granskningsbeslutet fattas av ISP.

 

Beslut i granskningsfasen

När granskningen är färdig beslutar ISP att antingen förbjuda eller godkänna investeringen.

  • Investeringen förbjuds
    En utländsk direktinvestering i skyddsvärd verksamhet ska förbjudas, om det är nödvändigt för att förebygga skadlig inverkan på Sveriges säkerhet eller på allmän ordning eller allmän säkerhet i Sverige.
  • Investeringen godkänns
    Om det inte finns skäl att förbjuda en investering som har granskats, ska den godkännas.
  • Investeringen godkänns med villkor
    Ett godkännande av en utländsk direktinvestering i skyddsvärd verksamhet får förenas med villkor, om det är nödvändigt för att förebygga skadlig inverkan på Sveriges säkerhet eller på allmän ordning eller allmän säkerhet i Sverige.

 

Överklagande

Beslut om förbud och beslut om godkännande med villkor får överklagas till regeringen.

 

Kontakta oss

Vill du komma i kontakt med oss kan du skicka ett e-post till: