Gå till huvudinnehåll

Generellt tillstånd

Vid viss överföring av krigsmateriel och lämnande av tekniskt bistånd inom EES, kan ett generellt tillstånd användas.

 

Skillnaden mot ett individuellt eller globalt utförseltillstånd är att ett generellt tillstånd inte kräver en ansökan. Istället ska en underrättelse lämnas till ISP senast fyra veckor före det första användningstillfället.

 

Tillstånden

Det finns olika generella tillstånd.

  • TFS 2012:7 Utförsel av krigsmateriel och lämnande av tekniskt bistånd till en försvarsmakt eller en avtalsslutande myndighet i ett land inom EES. 
  • TFS 2012:8 Utförsel av krigsmateriel och lämnande av tekniskt bistånd till en certifierad mottagare i ett land inom EES.
  • TFS 2021:2 Utförsel av krigsmateriel och lämnande av tekniskt bistånd till en viss mottagare i ett land inom EES för demonstration, utvärdering, utställning, underhåll eller reparation samt efter underhåll, reparation eller demonstration i Sverige.

 

Observera

  • För att använda ett generellt tillstånd krävs som huvudregel ett tillhandahållandetillstånd.
  • Det är viktigt att kontrollera vilken materiel respektive tillstånd omfattar.
  • För användning av tillstånd 2012:8 gäller att mottagaren är certifierad i mottagarlandet. Information om certifierade mottagare finns i EU-kommissionens databas CERTIDER.
  • Vid användning av ett generellt tillstånd behöver underrättelse om anbud inte lämnas. 
  • Vid användande av ett generellt tillstånd kräver inte ISP något slutanvändarintyg.
  • Fakturerad och levererad krigsmateriel utförd ur Sverige med stöd av ett generellt tillstånd ska redovisas i den årliga leveransdeklarationen och avgiftsdeklarationen.
  • Den som använder ett generellt tillstånd ska
    • föra detaljerade och fullständiga register över dessa överföringar
    • lämna uppgift till mottagaren om de villkor om slutanvändning, utförsel och lämnande utanför EES av krigsmaterielen eller det tekniska biståndet som gäller för tillståndet.

 

Underrätta om användning av generellt tillstånd

Underrättelsen bör lämnas på nedanstående blankett via post, e-post eller via Kundwebben. Underrättelse ska ske till ISP senast fyra veckor innan det första användningstillfället. Tillståndet gäller tillsvidare.

 

Kontakta oss

Vill du komma i kontakt med oss kan du skicka ett e-post till: